۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

زنده شدن دریاچه ارومیه با تدبیر سیل/ سیاست‌های احیا پیگیری می‌شود

۱۶ فروردین ۱۳۹۸، ۲۰:۳۵
کد خبر: 344924
زنده شدن دریاچه ارومیه با تدبیر سیل/ سیاست‌های احیا پیگیری می‌شود

پس از گذشت دو هفته از بارش های شدید، حجم آب دریاچه ارومیه برای اولین بار در طول سالیان گذشته از 3 میلیارد متر مکعب عبور کرد اما با وجود بهبود وضعیت این دریاچه، سیاست های احیا همچون جابجایی روستاهای حاشیه ای همچنان در دستور کار است.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ در هفته ابتدایی سال جاری و پس از بارش های متوالی حجم آب موجود دریاچه ارومیه دو میلیارد و ۶۴۰ میلیون مترمکعب گزارش شد. این در  حالی است که حجم آب دریاچه در مدت مشابه سال  قبل کمتر از دو میلیارد متر مکعب بود.

اما در حال حاضر و با گذشت یک هفته دیگر از بارش های شدید، حجم آب دریاچه ارومیه برای نخستین بار در چند سال گذشته از مرز ۳ میلیارد مترمکعب عبور کرد.

بنا به اعلام مطالعات پایه منابع آب وزارت نیرو، وضعیت دریاچه ارومیه در ۱۴ فروردین‌ماه ۹۸ بهبود یافته بطوریکه، تراز آب این دریاچه با ۰.۴۲ متر افزایش نسبت به سال گذشته به ۱۲۷۱.۱۶ برسد. این در حالی است که تراز دریاچه در هفته ابتدایی سال جاری 31 سانتی متر نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته بود. همچنین بر اساس آخرین گزارش ها، وسعت آب دریاچه نیز با ۴۳۸.۱۵ کیلومترمربع افزایش به ۲۷۱۵.۰۱ کیلومترمربع برسد. گفتنی است حجم آب موجود دریاچه نیز ۵۳ درصد بیشتر شده و به ۳.۰۵میلیارد مترمکعب رسیده است.

از سویی دیگر پیرو سیاست های احیای دریاچه ارومیه مقرر شد دو روستای کاسه کران با ۳۲۰ نفر جمعیت و ۵۱ خانوار و روستای سوغانلو پیرانشهر  با ۳۵۰ نفر جمعیت و ۶۱ خانوار به محل جدید منتقل شوند که روستای کاسه کران تخلیه شده و روستای سوغانلو در حال تخلیه است.