۰ نفر

وضعیت برق در شهرها و روستاهای سیل زده بجز لرستان عادی شد

۱۶ فروردین ۱۳۹۸، ۱۷:۵۹
کد خبر: 344901
وضعیت برق در شهرها و روستاهای سیل زده بجز لرستان عادی شد

وزیر نیرو گفت: بر اثر آسیب های ناشی از سیل در دو هفته اخیر، برق حدود ۲۵۳۲ روستا قطع شد اما در حال حاضر وضعیت برق رسانی در همه استانهای آسیب دیده بغیر از لرستان در شرایط عادی قرار دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، رضا اردکانیان در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما افزود: از 48 میلیارد متر مکعب آورد آبهای کشور در سال آبی جدید، استان خوزستان صاحب امتیاز 28 میلیارد متر مکعب از این مقدار است و از 28 میلیارد متر مکعب خروجی آب سدهای کشور هم 17 میلیارد متر مکعب مربوط به سدهای استان خوزستان و از این مقدار حدود 6/5 میلیارد متر مکعب حاصل از سد دز بوده است. جالب اینکه همین 6/5 میلیارد متر مکعب بیش از 2 برابر گنجایش سد مخزنی دز است.

در حال حاضر سد کرخه بیش از 6/5 میلیارد متر مکعب آب در خود جای داده و به هر تقدیر وجود چنین سدهایی در سراسر کشور بویژه در خوزستان نقش تعیین کننده ای در کاهش خسارات سیل دارد.

او ادامه داد: بر اثر آسیب های ناشی از سیل در دو هفته اخیر، برق حدود 2532 روستا قطع شد اما در حال حاضر وضعیت برق رسانی در همه استانهای آسیب دیده بغیر از لرستان در شرایط عادی قرار دارد.

تا این لحظه فقط 97 روستا از نعمت برق بی بهره هستند دلیل آن هم عدم دسترسی به آنهاست. البته برق بخشهایی از کشور هم بطور عمد قطع شده که خطری در اثر تماس سیل پدید نیاید. روی هم رفته این سطح از آمادگی برای برقراری برق استان های خسارت دیده در سطح جهان بی سابقه است.

اردکانیان در خصوص قطعی آب مصرفی استان های آسیب دیده هم گفت: در روند آسیب های ناشی از سیل،​ حدود 62 شهر و 2 هزار و 714 روستا دچار قطع آب شدند که از این تعداد آب حدود 2 هزار و 351 روستا وصل و 363 روستا هم در حال وصل می باشد.

اردکانیان تصریح کرد: رودخانه، خانه ی رود است و اگر خانه رود را خراب کنیم رود، خانه مان را خراب خواهد کرد. در کشور حدود 146 هزار کیلومتر آبراهه اصلی و فرعی داریم که 75 هزار کیلو متر آن در اولویت آزاد سازی تصرفات می باشد که 2 هزار و چهارصد مورد سازه تقاطعی غیر اصولی و فاقد آب گذری شناسایی شده که برای آنها برنامه ریزی دقیقی هم صورت گرفته است. امیدواریم که برنامه ای برای لایروبی و ساماندهی رودخانه ها تدارک دیده شود.

سلیمی رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور هم گفت: هنوز راههای ارتباطی معمولان فعال نشده، با توجه به شرایط نامناسب آب و هوایی و خدمات پروازی محدود، نهادهای نظامی در امداد رسانی هوایی امروز با برقراری 380 پرواز ما را یاری کردند که طی این پروازها حدود 250 تن اقلام ضروری جهت امداد رسانی به سیل زدگان استان لرستان جابجا شده است.

او ادامه داد: طی پروازهای امدادی صورت گرفته،​ هلی کوپترها در راه برگشت از روستاها تاکنون اقدام به جابجایی بیش از 3 هزار و پانصد نفر آسیب دیده کردند. در خصوص امداد رسانی به پلدختر هم مشکلی وجود ندارد.

در خوزستان هم تاکنون 22 هزار نفر اسکان اضطراری شده اند که این تعداد حاصل تخلیه جمعیت 96 روستا در این استان است. این خدمت رسانی در قالب 5 هزار تخته چادر صورت پذیرفته است متاسفانه در پلدختر حدود 800 تخته چادر اضطراری برپا کرده ایم که حتی یک مورد هم مورد استقبال قرار نگرفته بی شک اگر حادثه دیدگان به چاردها مراجعه می کردند از خدمات بهتری بهره مند می شدند. روی هم رفته استقبال مردم از خدمات رسانی ها،​ بهتر و سریعتر صورت می پذیرد.

او ادامه داد: همانگونه که خشکسالی نتیجه کم بارشی است، در تَر سالی هم تجربه سیل اجتناب ناپذیر خواهد بود، آنچه مهم است اینکه از هر دو اینها منفعت کسب کنیم.

ذخیره سازی آب شیرین هم از فواید و برکات سیل است به همین ترتیب طی بارشها و سیلابهای دو هفته اخیر، سدهای کشور آبگیری صورت پذیرفته و حجمی حدود 73% سدها آب گیری شده و در استان خوزستان این رقم به 95% رسید و 45 تالاب کشور حتی به مرحله سر ریز شدن رسیده است. سال قبل حدود 330 شهر کشور دچار تنش کم آبی شد که به برکت مواهب سیل های اخیر این مشکل و تهدید هم رفع شد.

در بحث تغییر اقلیم هم می توان گفت از جمله نشانه های تغییر اقلیم،​ تکرار شرایط جوی در سالهای متمادی است اما در محافل علمی این موضوع قابل بحث و تامل است.

روی هم رفته باید مدیریت درستی برای شرایط زندگی در اوضاع تَرسالی شدید داشته باشیم و یکی از شیوه های آن هم ذخیره سازی سیلابها و بارشهاست.