۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

کم بارشی در رودخانه های بلوچستان ادامه دارد/ هورالعظیم سیراب شد

۱۲ فروردین ۱۳۹۸، ۱۸:۲۴
کد خبر: 344422
کم بارشی در رودخانه های بلوچستان ادامه دارد/ هورالعظیم سیراب شد

کارون بزرگ با ثبت 119.3 میلی متر بارندگی، بیشترین بارش های آغازین روزهای بهار را به خود اختصاص داد. هامون، مشکیل با 0.6 میلی متر بارندگی نیز کمترین میزان بارش ها را به ثبت رساند.

اقتصادآنلاین-لیلامیبان؛ جدیدترین گزارش دفتر مطاعات پایه منابع آب وزارت نیرو، نشان می دهد، مناطق غرب و جنوب غرب کشور از بیشترین نعمت بارش ها در ده روز نخست سال آبی جاری برخوردار بوده اند.

خلیج فارس و دریای عمان رکورددار بارش

براساس این گزارش، بیشترین بارندگی ده روز نخست فروردین ماه سال جاری در بین 6 حوضه آبریز اصلی، در "خلیج فارس و دریای عمان" با ثبت 65 میلی متر بارندگی تجمعی رقم خورد. پس از آن حوضه آبریز "دریاچه ارومیه" با 38.4 میلی متر و سپس "دریای خزر" با 35.8 میلی متر بارندگی در رتبه های بعد قرار دارند. کمترین بارندگی تجمعی ده روز نخست فروردین ماه نیز در "مرزی شرق" با 2.8 میلی متر بارندگی به ثبت رسید.

بارش ها به مرزی شرق  کمتر رسید

بیشترین بارندگی تجمعی سال آبی جاری تا دهم فروردین ماه نیز در حوضه آبریز "خلیج فارس و دریای عمان" با 448.1 میلی متر بارندگی به ثبت رسید. پس از آن "دریای خزر" با 401 میلی متر بارندگی درجایگاه دوم قرار دارد. "دریاچه ارومیه"، "قره قوم" و "فلات مرکزی" در رتبه های بعدی قراردارند. کمترین میزان بارندگی تجمعی نیز در حوضه آبریز " مرزی شرق" با 68 میلی متر بارندگی به ثبت رسید.

هورالعظیم سیراب شد

بیشترین بارندگی در بین حوضه های آبریز درجه دو، در "کارون بزرگ" با 119.3 میلی متر به ثبت رسید که پرآب شدن تالاب بزرگ هورالعظیم را پس از سال ها به همراه داشت. کمترین بارندگی در "هامون، مشکیل" با 0.6 میلی متر بارش در ده روز نخست فروردین ماه ثبت شد.

رکورد بارش های شمال در "تالش و مرداب انزلی" حفظ شد

بیشترین بارندگی در بین حوضه های آبریز درجه دو "دریای خزر" در "تالش و مرداب انزلی" با 60.3 میلی متر بارندگی طی ده روز نخست فروردین ماه ثبت شد. کمترین بارندگی در این حوضه مربوط به "ارس" با 21 میلی متر بارندگی  ثبت شده است.

"رودخانه های بلوچستان"  در انتهای جدول

بیشترین بارندگی حوشه های آبریز درجه دو "خلیج فارس و دریای عمان" در "کارون بزرگ" با 119.3 میلی متر بارندگی طی ده رووز نخست فروردین ماه ثبت شد. کمترین بارندگی به ثبت رسیده در این حوضه نیز در "رودخانه های بلوچستان" با 7.3 میلی متر بارندگی به ثبت رسیده است.

سیلاب شیراز به "بختگان و مهارلو" ختم شد

در حوضه آبریز "فلات مرکزی" نیز بارش های ده روز نخست از شدت مناسبی برخوردار بوده است. در این حوضه بیشترین بارندگی تجمعی مربوط به "طشک، بختگان و مهارلو" با 92.1 میلی متر بارندگی به ثبت رسید. کمترین میزان بارندگی ثبت شده در این حوضه نیز در "کویر لوت" با 7.7 میلی متر بارندگی ثبت شد.

بارش های شدید روزهای 5 و 6 فروردین ماه شهر شیراز پس از گذر از رودخانه  های این استان به دریاچه های حوضه آبریز "طشک، بختگان و مهارلو" رسید.

"هامون، مشکیل" کم باران ترین حوضه آبریز

در حوضه آبریز "مرزی شرق" بیشترین بارندگی در "پترگان، خواف" با 6.7 میلی متر بارندگی و کمترین میزان در "هامون، مشکیل" با 0.6 میلی متر بارش به ثبت رسیده است که کمترین میزان بارش ها در بین تمامی زیرحوضه های آبریز را شامل می شود.

شایان ذکر است به رقم آنکه بارندگی ها در تمامی حوضه های آبریز از رشد بسیار خوبی برخوردار هستند، اما در حوضه های "هامون، مشکیل"، " هامون، جازموریان"، " رودخانه های بلوچستان" و "بندرعباس، سیرچ"  درصد اختلاف بارندگی همچنان از میانگین  یازده ساله و میانگین 50 ساله عقب تر است.

جابجایی رکورد بارش های ده ساله کشور در ده روز نخست فروردین ماه

گفتنی است با بارش های رخ داده از ابتدای نیمه دوم سال آبی 97-98، مجموع کل بارش های کشور از 250 میلی متر عبور کرد و با ثبت261.5 میلی متر بارش تا تاریخ دهم فروردین ماه، رکورد ده ساله بارندگی های کل کشور شکسته شد. این درحالی است که از آغاز نیمه دوم سال آبی جاری تنها ده روز می گذرد.

انرژی