۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

توسعه گذرگاه‌های آبی مسکو/ روسیه دریای خزر و آزوف را به هم وصل می‌کند

۱۱ فروردین ۱۳۹۸، ۱۳:۳۹
کد خبر: 344255
توسعه گذرگاه‌های آبی مسکو/ روسیه دریای خزر و آزوف را به هم وصل می‌کند

روس‌ها که به دنبال دسترسی به آب‌های بیشتر و افزایش امنیت خود هستند ، قصد دارند تا با توسعه بنادر و احداث کانال های آبی بیشتر، دریای خزر را به آزوف متصل کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین، روسیه که سال گذشته، قصد انتقال کشتی های نظامی خود از طریق دریای خزر به دریای آزوف به منظور افزایش فشار بیشتر به اوکراین را داشت با ترافیک های رودخانه ای مشکلاتی را در راه این طرح خود دید (آزوف بخش شمالی دریای سیاه است که به اوکراین و شبه جزیره کریمه راه دارد) همین امر باعث شد تا روس ها در پی راه اندازی یک پروژه جدید باشند و بتواند گسترش ارتباطات داخلی خود  بین این دو دریا  را افزایش دهند.

این طرح روسها نه فقط به دلایل امنیتی، بلکه ظرفیتی را می تواند ایجاد کند تا راهی در جهت توسعه گسترش تجارت شرق و غرب باشد که از سویی قادرخواد بود، جایگزین مناسبی برای سیستم راه آهن باشد. همچنین پیش از این و از سال ۱۹۳۲ ساختن یک سیستم متنوع کانالی بزرگ در قفقاز شمالی، در دستور کار مسکو بوده، که در حال حاضر به جهت منافع امنیتی فعلی دولت روس، بودجه فراوان  و اهداف اقتصادی هم سو با این پروژه احتمال انجام آن از هر زمان دیگری بیشتر است. به عبارت دیگر می‌توان این اقدام را چشم انداز روشنی را در روابط جدید دریایی دانست.

لازم به توضیح است پیش از این، ارتباط بین دو دریا مذکور برای تجارت و انتقال کشتی‌ها محدود به کانال کم عمقی است که در سال 1952 توسط روسیه افتتاح شد. اقدام های  سالیان قبل دولت شوروی برای ارتقای ارتباطات خود و ساخت کانال های عمیق تر پس از فروپاشی آن نیمه که رها شد.

با این حال، مسکو برای اینکه بتواند رقابت بهتری را با قدرت‌های شرق و غرب دنیا مانند: چین و آمریکا داشته باشد، باردیگر  به‌دنبال احداث کانال عمیق ت ، با محدودیت‌های عبور و مرور های کمتر، به منظور افزایش قدرت نفوذ خود در راه‌های آبی دنیاست . 

به طور مثال یکی از آن‌ها پروژه کانال اوراسیا بود که از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰ به طول انجامید و طول آن ۷۰۰کیلومتر ، (چهار برابر طول کانال سوئز و هشت برابر کانال پاناما) با ارتفاع حدود ۶.۵ متر و قادر به حمل بیش از ۷۵ میلیون تن بار در سال می باشد. این در حالی است که ، برنامه ریزی برای طراحی و راه اندازی مجدد چنین پروژه ای،  اقتصاد جغرافیایی و در نتیجه ژئوپولتیک منطقه را تغییر خواهد داد.

به عبارتی دیگر سالهاست که بسیاری از کارشناسان تصور می کردند عدم وجود سرمایه گذاران خارجی در روسیه، به دلیل قیمت های بسیار بالا و تحریم های غرب در پروژه های حمل و نقل است، اما یک سال و نیم پیش، مسکو راهبرد جدید توسعه بنادر روسیه در حوزه دریای خزر را تصویب وبه دنبال ساخت تاسیسات جدید  در این دریا، توسعه راه آهن و جاده ها و همچنین ساختن یک کانال به دریای آزوف از طریق مسیر مسکو است.

گفتنی است، این طرح علاوه بر آسان شدن مسیر رفت و آمد و فشار بیشتر روس‌ها بر اوکراین، سه‌ اتفاق مهم را در پی خواهدداشت؛ ابتدا سرمایه گذاری های چینی‌ که قصد دارند در هفته های پیش رو یک هیئت را به آن منطقه اعزام کنند و همکاری لازم را در این خصوص  به عمل آورند چرا که قطعا پکن بدش نمی‌آید راه جدیدی را برای ارتباط تجاری خود با دنیا امتحان کند، سپس دستاوردهای امنیتی و اقتصادی آن برای دولت روسیه خواهد بود، اما در نهایت نگرانی های مسکو که در اثر پیشرفت  خطوط راه آهن شرقی، بزرگراه ها و خطوط لوله میعانات گازی و‌ نفتی متعلق به آذربایجان و ارمنستان است که این پروژه شرایطی را برای آنان فراهم می‌کند تا نفوذ خود را در منطقه افزایش دهد.