۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

تجمیع غول‌های نفتی عربستان در یک معامله 70میلیارد دلاری/ آرامکو سهامدار اصلی سابیک می‌شود

۸ فروردین ۱۳۹۸، ۱۲:۲۶
کد خبر: 343921
تجمیع غول‌های نفتی عربستان در یک معامله 70میلیارد دلاری/ آرامکو سهامدار اصلی سابیک می‌شود

شرکت آرامکو عربستان با خرید 70 درصد از سهام شرکت سابیک به مبلغ 69.1 میلیارد دلار از صندوق سرمایه گذاری دولتی عربستان یکی از بزرگترین معاملات در صنعت پتروشیمی جهان را رقم خواهد زد.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ پس از ماه ها مذاکره برای توسعه صنایع پایین دستی شرکت آرامکو، نهایتا صندوق سرمایه گذاری دولتی عربستان وارد توافق با این شرکت شد. در این خصوص مدیرعامل صندوق سرمایه گذاری دولتی عربستان گفت: سه شرکت مهم اقتصادی عربستان برندگان این معامله بودند.

از سویی دیگر این معامله می تواند میلیاردها دلار به صندوق سرمایه گذاری دولتی عربستان تزیرق کند که زمینه ایجاد اشتغال و توسعه برنامه های غیر نفتی بزرگترین شرکت اقتصادی عربی را در منطقه شمال عربستان فراهم می آورد.

در این بین نیز آرامکو سعی دارد با رشد سرمایه گذاری در صنعت پتروپالایش، سهم از بازار خود را در بازار فرآورده های نفتی بالا ببرد چراکه معتقد است توسعه صنایع پایین دستی نفت، مهم ترین استراتژی برای پیشبرد اهداف سرمایه گذاری است.

در مورد این توافق، سابیک و آرامکو اعلام کردند که هر سهم سابیک به قیمت 123.4 ریال سعودی به آرامکو فروخته شد. این عدد کمی پایین تر از قیمت بسته شدن سهم سابیک در روز چهارشنبه در بورس ریاض بود که این را بعنوان تخفیف برای آرامکو در نظر گرفته شده است.

به عقیده کارشناسان اقتصادی عربستان این فرصت می تواند سابیک را در بحث تامین مالی و افزایش ارزش شرکت یاری رساند. در این بین مدیرعامل آرمکو بیان داشت: این معامله، یک فرصت عالی برای توسعه سابیک است چراکه از میان سه روش تامین مالی (پول نقد، وام گرفتن وانتشاراوراق قرضه)، سابیک بهترین روش را انتخاب کرد. البته مدیرعامل آرامکو اعلام کرد که قصد ندارد یک چهارم باقی مانده سهام سابیک را خریداری کند.

همچنین خالد الفالح وزیر انرژی عربستان در بیانیه ای اعلام کرد که برنده نهایی این معامله عربستان سعودی بوده است. این در حالی است که مدیرعامل سابیک در مورد این قرار داد گفت: این معامله سبب تقویت روابط بین آرامکو و سابیک شد که نهایتا منجر به سرعت بخشیدن به تحولات شگفک انگیز درصنعت پتروشیمی عربستان خواهد شد.

گفتنی است آرامکو در نظر دارد تا ظرفیت پالایش فعلی نفت خام خود را از 4.9 میلیون بشکه در روز به 8 الی 10 میلیون بشکه تا سال 2030 برساند. از سویی دیگر ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی آرامکو هم اکنون 17 میلیون تن در سال است که این عدد برای سابیک برابر 62 میلیون تن در سال است. این موضوع نشان می دهد که هم افزایی ایجاد شده میان سابیک و آرامکو در توافق اخیر سبب رشد یک باره تولید محصولات پتروشیمی در سابیک خواهد شد.

پیش بینی می شود هفته آینده آرامکو برای تامین مالی بخشی از رقم توافق نامه  69.1 میلیارد دلاری خرید سابیک، اوراق قرضه بین المللی منتشر کند.  پیش از این قرار بود آرامکو بخشی از سهام خود را در سال 2018 در بورس عرضه کند که به دلایلی به تعویق افتاد. اما مدیرعامل آرامکو در این باره گفت: تصمیم داریم تا سال 2021 عرضه اولیه سهام آرامکو را در بورس عملی سازیم.

گفتنی است شرکت های جی پی مورگان، مورگان استنلی، بانک مرکزی آمریکا، مریل لینچ، گلدمن ساکس و مایکل کلین بعنوان   مشاور در خرید سهام سابیک از صندوق سرمایه گذاری ملی عربستان حضور داشتند.