۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

رشد واردات اوپک به چین/ جنگ تجاری صادرات نفت آمریکا را کاهش می‌دهد؟

۷ فروردین ۱۳۹۸، ۱۱:۰۷
کد خبر: 343814
رشد واردات اوپک به چین/ جنگ تجاری صادرات نفت آمریکا را کاهش می‌دهد؟

چین در دو ماهه اول سال جاری میلادی، بالاترین واردات نفت را از عربستان سعودی داشت و واردات طلای سیاه اوپک به این کشور با رشد قابل ملاحظه ای روبرو شد.

اقتصادآنلاین-لیلا میبان؛ عربستان سعودی در ماه فوریه، اولین تامین کننده نفت خام چین شد.

براساس گزارش پلاتس، عربستان سعودی با فروش یک میلیون و 560 هزار بشکه در روز، بزرگترین تامین کننده نفت خام چین شد. براساس این گزارش، واردات نفت خام عربستان سعودی به چین در ماه فوریه با 28.5 درصد رشد داشته است و از واردات روسیه که در ماه قبل، به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت به این کشور محصوب می شد پیشی گرفت.

درعین حال، حمل و نقل محموله های نفتی ونزوئلا و ایران به چین نیز در ماه فوریه به ترتیب 98.1 و 7.4 درصد افزایش داشته است. صادرات نفت خام ایران به چین در فوریه در مقایسه با ژانویه با 133 هزار بشکه رشد، به 512 هزار بشکه در روز رسیده است. صادرات نفت ایران به چین در این ماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته نیز 36 هزار بشکه در روز بیشتر شده است.

در فوریه، واردات نفت خام برزیل و عراق نیز رشد کرده است و در مقایسه با واردات مدت مشابه سال قبل، به ترتیب 66.5 و 78.5 درصد رشد  داشته است.

چینی ها در فوریه، اولین محموله نفت خام آمریکایی را نیز از دسامبر سال گذشته تاکنون به میزان 85 هزار و 841 بشکه وارد کردند. این محموله توسط پالایشگاه مستقل  Hongrun وارد شده است.

چین در طی ماه های ژانویه و فوریه، 5 میلیون و 930 هزار بشکه نفت خام از اتحادیه اوپک وارد کرده است که به میزان 22.9 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است و سهم بازار خود از اوپک را با 5درصد رشد به 58.4 درصد رسانده است.

از طرفی، حجم معاملات وارداتی آمریکای شمالی به چین در دوماهه اول سال جاری میلادی نسبت به مدت مشابه سال قبل، 86.4 درصد کاهش داشته است که به دلیل کاهش شدید واردات نفت خام ایالات متحده به این کشور است. این احتمال وجود دارد که جنگ تجاری چین و آمریکا در کاهش مبادلات محموله های نفتی چین و ایالات متحده نیز اثرگذار باشد. آیا چین به افزایش روند واردات نفت از کشورهای عضو اوپک و متحدانش ادامه می دهد؟

انرژی