۰ نفر

اقتصادآنلاین بررسی می‌کند؛

غفلت در صیانت از حریم رودخانه تلار/ سیل شمال فرصتی دوباره به سدسازان سودجو می‌دهد

۵ فروردین ۱۳۹۸، ۱۳:۵۳
کد خبر: 343518
غفلت در صیانت از حریم رودخانه تلار/ سیل شمال فرصتی دوباره به سدسازان سودجو می‌دهد

شدت تجاوز به حریم رودخانه تلار در شهرستان سیمرغ و شهرهای بالا دستی بسیار بالا است و در نقاطی که حریم رودخانه حفظ و پهنای آن به قوت قبل باقی بوده است، خسارت کمتری وارد شده است.

اقتصادآنلاین - لیلا میبان؛ بیش از یک هفته از وقوع سیل در استان مازندران می گذرد و خسارت های فراوانی برجای مانده است. یکی از مهمترین دلایل وقوع  این سیل، ساخت و ساز بی رویه در حاشیه رودخانه های این استان به ویژه تلار، سیاه رود، تجن و نکارود بوده است که به عنوان کانون های اصلی وقوع سیلاب در تاریخ 27 و 28 اسفندماه در استان مازندران اعلام شدند.

یکی از کانون های گرفتار در این سیلاب، شهرستان سیمرغ در حاشیه رودخانه تلار است. با توجه به اینکه چندین شهرستان در حاشیه رودخانه تلار وجود دارند و با شدت بارندگی مواجه بودند، چرا بیشترین آسیب به شهرستان سیمرغ و روستاهای اطراف آن وارد شده است؟

شدت تجاوز به حریم رودخانه تلار در سیمرغ و شهرهای بالادستی بسیار زیاد است

یکی از دلایلی که سیل هفته گذشته آبگرفتگی بیشتری را برای شهرستان سیمرغ به همراه داشته است، شدت تجاوز به حریم رودخانه در این شهرستان و شهر بالادستی آن است. مشاهدات میدانی خبرنگار اقتصادآنلاین از مناطق حاشیه رودخانه تلار نشان می دهد، ساخت و ساز در حریم رودخانه تلار علاوه بر شهرستان سیمرغ، در شهرهای بالادستی آن یعنی بهنمیر نیز بسیار بالا است. سیل که پس از گذر از سیمرغ به سمت قائمشهر حرکت کرده است، در نقاطی که حریم رودخانه حفظ و پهنای آن به قوت قبل باقی بوده است، خسارت کمتری را وارد کرده است.

ساخت و سازهای بی رویه و غیرقانونی در حریم این رودخانه به دلیل مشخص نبودن حریم قانونی و نبود ضابط قانونی در برخود با متجاوزین باعث شده است تا شدت سیل در این منطقه بسیار بالاتر شود.

WhatsApp Image 2019-03-25 at 03.20.42

 تغییر غیرکارشناسی مسیر رودخانه تلار، در طغیان آن اثرگذار بوده است

عزت رحیمی، کارشناس منابع طبیعی درباره سیل هفته گذشته که به تخریب پل مواصلاتی روستای بالارستم از توابع شهرستان سیمرغ منجر شد به اقتصادآنلاین می گوید:  در هفته های گذشته با توجه به ترک هایی که در دیواره پل بالارستم ایجاد شده بود، درباره احتمال ریزش این پل، هشدارهایی از سوی اهالی روستا به مسئولین داده شده بود، اما کسی این مساله را جدی نگرفت و در همان روز اول بارش ها، پایه های پل آسیب دید و پل ریزش کرد. 

او با اشاره به تجاوز آشکاری که در ماه های گذشته در بستر رودخانه تلار رخ داده است می گوید: حدود 6 ماه پیش، بخشی از بستر رودخانه به وسعت حدود 3 هزار متر بالا آورده شد و با تبدیل آن به زمین کشاورزی، محصولات زراعی در آن کشت شد. از طرفی در مسیر رودخانه در امتداد روستای بالارستم نیز انحرافی ایجاد شد که این دخالت غیرکارشناسی در حریم رودخانه در تشدید سیلاب این منطقه اثرگذار بوده است. 

بی تفاوتی وزارت نیرو در صیانت از حفظ حریم رودخانه ها

یکی از دغدغه های مهم که درپی گسترش ساخت وسازها در حریم رودخانه ها دائما بر آن تاکید شده است، تعیین حریم رودخانه ها از سوی وزارت نیرو و متولیان آب کشور و حفاظت از آن توسط وزارت کشور، منابع طبیعی و سازمان حفاظت محیط زیست بوده است، امری که نادیده گرفتن آن منجر به وقوع سیلاب هایی به این وسعت در مازندران به عنوان یکی از پربارش ترین استان های ایران می شود. 

سیل شمال، بهانه گسترش سدسازی شده است

وزیر نیرو،  متولی منابع آبی کشور که از حفظ حریم و بستر رودخانه ها در پیشگیری از وقوع سیل سخن می گویند، در تعیین حریم قانونی رودخانه و صیانت از این حریم تا چه اندازه اقدامات لازم را انجام داده است؟ مگر نه اینکه یکی از ارگان هایی که وظیفه برخورد با متخلفین در تجاوز به حریم رودخانه ها را برعهده دارد، وزارت نیرو است؟ این در حالی است که سیلاب ماه های اخیر در استان های مختلف کشور با دو دلیل کاملا ثابت از سوی نیرویی ها توجیه می شود؛ سدها در جلوگیری از سیلاب موثر بوده اند، تجاوز به حریم رودخانه عامل وقوع سیلاب است. 

این توجیه ثابت نیرویی ها، باز هم زمزمه گسترش سدسازی به بهانه مهار سیلاب در استان های شمالی را بلند کرده است.

 وزارتخانه ای که تمام قد از سدسازی های بی وقفه خود در نقاط مختلف کشور دفاع می کند، چرا در حفظ حریم رودخانه ها تا این اندازه بی دفاع و منفعل است؟ با باید حفظ شودهای مسئولین، تهدید سیلاب در نقاط مختلف کشور برطرف نمی شود، به عمل کار برآید، به سخن دانی نیست!

WhatsApp Image 2019-03-25 at 03.20.50