۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

سردرگمی در میان خریداران نفت ایران/ ژاپن امیدوار به تمدید معافیت ها

۴ فروردین ۱۳۹۸، ۱۱:۳۰
کد خبر: 343364
سردرگمی در میان خریداران نفت ایران/ ژاپن امیدوار به تمدید معافیت ها

پایان یافتن معافیت های تحریمی آمریکا به کشورهای خریدار نفت ایران، منجر شده تا بسیاری از آن ها به دنبال رایزنی جهت تمدید دوباره آن برآیند.

اقتصادآنلاین_عبدالله محمدی؛ کمتر از یک ماه دیگر معافیت تحریمی خرید نفت ایران که از سوی ایالات متحده برای هشت کشور در نظر گرفته شده بود پایان خواهد یافت و اما و اگرهای بسیاری را برای مشتریان پروپاقرص نفت ایران در پی داشته است.

در عین حال، تعدادی از کشورها وابسته به نفت ایران در پی رایزنی و  امیدوار به کسب مجدد معافیت از سوی آمریکا هستند.

گرچه در این میان خبرهای مبنی بر تمدید معافیت ها اما متفاوت از شرایط گذشته به گوش می رسد؛ به گونه ای که‌دولت ترامپ از کشورهای خریدار خواسته تا میزان خرید نفت از ایران  را نسبت به قبل کاهش دهند.

گفتنی است چند روز پیش دولت عراق نیز رسما اعلام کرد که، معافیت تحریمی ۹۰ روزه را از آمریکا جهت خرید نفت و گاز ایران دریافت کرده و این در حالی است که پیش از این عراقی ها در زمره هشت کشور معاف شده قرار نگرفته بودند و به علاوه آنکه آن ها در حال حاضر بابت خریدهای پیشتر بدهی هایی به ایران دارد که به گفته دولت عراق تحریم ها مانع از پرداخت پول به طرف های ایرانی شده است.

اما در این میان، شرایط کشورهای شرق آسیا به عنوان مشتریان عمده خرید نفت ایران کمی متفاوت تر از سایر کشورهاست، به طور مثال هندی ها به عنوان دومین خریدار نفت ایران که پیش از این به دنبال رایزنی جهت تمدید معافیت های خود بودند و بارها راهکارهای متفاوتی را جهت تسهیل مبادلات تجاری خود با ایران ارائه کردند، از احداث شرکت های کوچک محلی گرفته تا پرداخت از طریق ارز محلی.

در ادامه دولت چین هم اعلام کرده بود به روابط خود با ایران ادامه خواهد داد و مانعی از این حیث وجود نخواهد داشت. پکن همواره به دنبال حفظ روابط هرچه بیشتر خود با قدرت های نفتی خاور میانه است.

اما نکته قابل توجه کشورهایی مانند کره و ژاپن هستند که آن ها هم به عنوان متقاضیان اصلی خرید نفت ایران به شمار می روند، ژاپنی ها دیروز به صراحت اعلام کردند در پی تمدید معافیت خود جهت خرید نفت ایران هستند؛ به گونه ای که رییس اتحادیه نفت ژاپن در گفتگو با یکی از رسانه های این کشور گفت: این اتحادیه با تمام توان از تلاش های دولت برای گرفتن معافیت پس از ماه آوریل برای خرید نفت از ایران حمایت می کند و پالایشگاه های نفتی هم از دولت خواسته اند تلاش کند تا آن ها بتوانند خریدها را از این کشور ادامه دهند.

لازم به توضیح است  سیاست های دولت ترامپ، اعضای اوپک هم را دچار سردرگمی کرده ، به طوریکه با توافق حاصل شده مبنی بر کاهش  میان آن ها و تاکید بر آن و همچنین شرایط پیش آمده در ونزوئلا، آن ها منتظر خواهند بود تا ببینند در نهایت تصمیم آمریکا در برابر و تاثیر آن بر بازار های جهانی چه خواهد بود!