۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

رکوردزنی بنزین در خواب زمستانی بهینه‌سازی/ مهیا شدن عرصه برای یکه‌تازی بنزین

۲ فروردین ۱۳۹۸، ۲۲:۵۰
کد خبر: 343195
رکوردزنی بنزین در خواب زمستانی بهینه‌سازی/ مهیا شدن عرصه برای یکه‌تازی بنزین

در حالی شاهد ثبت رکورد ۱۳۶ میلیون لیتری مصرف بنزین در آستانه نوروز هستیم که نبود برنامه‌ریزی و راهکار صحیح از سوی شرکت بهینه‌سازی و همچنین بی‌توجهی خودروسازان به بهبود کیفیت، زمینه را برای یکه‌تازی بنزین مهیا ساخته است.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ زمستان سال ۹۷ بود که خبر بهره‌برداری از فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس، کام ملت را در خصوص خودکفایی در تولید بنزین شیرین کرد. با راه‌اندازی این فاز به تولید روزانه بیش از ۱۰۵ میلیون لیتر بنزین در کشور رسیدیم. از همان زمان اعلام شد که در تولید بنزین خودکفا شدیم و امکان صادرات هم فراهم خواهد شد.  اما در کنار این خوشحالی بود که مسئولین پالایش و پخش، هشدار می‌دادند در صورت عدم کنترل مصرف بنزین، این خودکفایی پایدار نخواهد بود. حال تنها با گذشت دو‌ ماه از آن روز، خبر ثبت رکورد مصرف ۱۳۶ میلیون لیتری بنزین در روز ۲۹ اسفند، کاممان را تلخ کرد. آمار مصرف سوخت نشان می‌دهد که در ایام اوج مصرف، دقیقا به اندازه تولید پالایشگاه ستاره خلیج فارس که قرار بود بیشتر به چشم صادرات دیده شود، در باک خودروهایمان هدر می‌رود.

از سویی دیگر طبق گزارش‌های سال گذشته، در آستانه سال ۹۷ نیز جهش مصرف سبب ثبت رکورد ۱۱۶ میلیون لیتری مصرف شده بود. اما گویا این داستان غم‌انگیز تکراری قرار نیست ختم به خیر شود.

به نظر کارشناسان و مسئولین امر یکی از مهم‌ترین راهکارهای کنترل و مدیریت مصرف سوخت، فرهنگ‌سازی و ایجاد زیرساخت برای این موضوع است که متولی آن شرکت بهینه‌سازی سوخت بوده که البته در سال‌های اخیر بیشتر به حیات خلوتی برای مدیران نفتی تبدیل شده است.

در کنار بی‌تدبیری‌های شرکت بهینه‌سازی باید بی‌توجهی مدیران خودروساز به بهبود کیفیت خودروها را نیز به بحرانی شدن موضوع مصرف سوخت اضافه کرد. حال به نظر می‌رسد در صورت ادامه رویه سهل‌انگاری مدیران بهینه‌سازی و خودروساز به مقوله مصرف افسارگریخته بنزین، نوروز ۹۹ نیز رکورد هولناک‌تری از مصرف بنزین برجای بگذاریم.