۰ نفر

پیشنهاد انتقال سرریز آب سد لار به سمنان به جای انتقال آب دریا

۲۶ اسفند ۱۳۹۷، ۱۲:۱۱
کد خبر: 342233
پیشنهاد انتقال سرریز آب سد لار به سمنان به جای انتقال آب دریا

نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس با بیان اینکه مجلس پیشنهاد جایگزین انتقال سرریز آب سد لار به سمنان به جای انتقال آب دریای خزر را به دولت ارائه شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خانه ملت، قاسم احمدی لاشکی درخصوص کاهش تراز آب دریای خزر از سال 74 تا 94 به میزان 13 cm و تاثیر عواملی همچون اجرای "طرح آب دریای خزر" در تشدید این مهم، گفت: انتقال آب دریای خزر اجرایی نشده است بنابراین نمی‌توان گفت؛ کاهش تزار آب دریای خزر به این دلیل است ضمن آنکه هیچگاه نیز اجرایی نخواهد شد چراکه این طرح مخالفت شدید مردم را به دنبال دارد لذا مردم اجازه نخواهند داد دریای خزر به سرنوشت دریاچه ارومیه و رودخانه زاینده‌رود دچار شود.

پیشنهاد جایگزین انتقال سرریز آب سد لار به سمنان به جای انتقال آب دریای خزر

نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس با بیان اینکه مجلس پیشنهاد جایگزین انتقال سرریز آب سد لار به سمنان با 250 میلیون مترمکعب در سال را داده است، ادامه داد: نیاز استان سمنان به آب تا سال 2020 حدود 50 مترمکعب به معنای یک پنجم ظرفیت آب سرریز سد دلار است ضمن آنکه به آب شیرن کن، تصفیه‌خانه، تخریب جنگل و... نیز آحتیاج ندارد.   

وی با تاکید بر اینکه انتقال آب دریای خزر به سمنان اجرایی نخواهد شد چراکه مردم و موکلین آن‌ها در مجلس چنین اجازه‌ای نخواهند داد، افزود: متاسفانه دریای خزر بدون اجرای طرحی‌هایی همچون انتقال آب با پس‌روی بسیاری در دهه‌های اخیر به‌ویژه در منطقه نوشهر و چالوس رو به رو شده است.

احمدی لاشکی با بیان اینکه آب رودخانه‌ها باید به دریا ریخته شوند اما از این اتفاق ممانعت می‌شود، اضافه کرد: دستکاری انسان در طبیعت همچون ممانعت در ریزش آب رودخانه‌ها به دریا، ویلاسازی‌ اطراف دریا، تخریب جنگل‌ها و... بر پس‌روی آب دریای خزر اثر گذاشته‌ است.

دولت در صرافت حل مشکل دریای خزر نیست و برنامه‌ای برای آن ندارد

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار کرد: دولت در صرافت حل مشکل دریای خزر نیست و برنامه‌ای برای آن ندارد، درحالی که باید یک تیم قوی برای تغییر شرایط با حضور تمام دستگاه‌های مرتبط تشکیل شود.