۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

دکل‌های حفاری آمریکا برای چهارمین هفته متوالی کاهش یافت/ دو راهی ثروت و قدرت در شیل

۲۵ اسفند ۱۳۹۷، ۱۷:۲۷
کد خبر: 342078
دکل‌های حفاری آمریکا برای چهارمین هفته متوالی کاهش یافت/ دو راهی ثروت و قدرت در شیل

تعداد دکل های حفاری ایالات متحده برای چهارمین هفته متوالی کاهش یافت و به 833 دستگاه رسید.

اقتصادآنلاین - لیلا مییبان؛ تعداد دکل های حفاری آمریکا بازهم کاهش یافت. براساس گزارش هفتگی بیکرهیوز، تعداد دکل های حفاری ایالات متحده برای چهارمین هفته متوالی کاهش یافته است. در هفته منتهی به 15 مارس تعداد دکل ها یک دستگاه کاهش یافت، اما تعداد این دکل ها همچنان نسبت به مدت مشابه سال قبل 36 دستگاه بالاتر است. تعداد کل دکل های ایالات متحده تا 15 مارس 1026 دستگاه بوده است و دکل های فعال نیز 833 دستگاه ثبت شده اند.

اما دکل های حفاری کانادا نیز کاهش قابل ملاحظه ای داشتند و تعداد آنها نسبت به هفته گذشته 28 دستگاه و نسبت به مدت مشابه سال قبل 58 دستگاه  کاهش داشته است. تعداد کل دکل های کانادا در حال حاضر 161 دستگاه است. 

تلاش برای متعادل نگه داشتن قیمت های جهانی نفت یکی از دلایل شرکت های آمریکایی برای کاهش دکل های حفاری است. سرمایه گذاران نفت درباره شیل می گویند با توجه به عمر کوتاه نفت شیل، هرچه سرعت سرمایه گذاری در صنعت شیل بالاتر برود، سود را پایین تر می آورد و با افزایش برداشت، سود حاصل از سرمایه گذاری  کاهش و در نتیجه  تعداد دکل های حفاری در حال کاهش است. با وجود آنکه ایالات متحده رکورد تولید نفت را در سال جاری جابجا کرده است اما سرمایه گذاران معتقدند کاهش دکل های حفاری رشد سرعت تولید را کمتر خواهد کرد.

اگرچه کاهش رشد اقتصادی جهان در سال 2019، به ویژه رشد اقتصادی چین، بزرگترین مصرف کننده سوخت های فسیلی نیز تقاضای نفت را محدودتر کرده است، در نتیجه به رغم انتشار کاهش مجدد دکل های حفاری در ایالات متحده، قیمت جهانی نفت در آخرین معاملات روز جمعه با افت قیمت مواجه شد. انتشار گزارش اوپک که کاهش رشد اقتصادی جهان در سال جاری را نشان می دهد، همچنین گزارش بانک مرکزی اروپا که احتمال وقوع مشکلات اقتصادی را طرح و کندی رشد اقتصادی ایالات متحده در کاهش قیمت ها در روز جمعه اثرگذار بود.   

با توجه به کاهش قیمت نفت در آخرین معاملات هفته، باید منتظر ماند که آیا قیمت ها با آغاز هفته و با توجه به کاهش دکل های حفاری کدام جهت را پیش خواهد گرفت؟