۰ نفر

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین:

حمایت دولت از طرح‌های نوین/ موتور استارت‌آپ‌های انرژی هنوز روشن نشده است

۲۵ اسفند ۱۳۹۷، ۱۰:۲۱
کد خبر: 341983
حمایت دولت از طرح‌های نوین/ موتور استارت‌آپ‌های انرژی هنوز روشن نشده است

معاون علمی و فناوری رییس جمهور می‌‌گوید اگر کسب و کارهای فعال در حوزه انرژی طرح خاصی داشته باشند، دولت از آن‌ها حمایت می‌کند.

 اقتصادآنلاین-لیلامیبان؛ باوجود رشد گسترده کسب و کارهای نوین در حوزه های ارتباطات و فناوری های دیجیتال، حرکت انرژی به این سمت بسیار آهسته است.کشور در شرایط خاص تحریمی در زمینه صادرات نفت قرار گرفته اما تلاش دنیا برای بهره گیری از انرژی های پاک، ضرورت توجه به سرمایه گذاری های جدید در این بخش را نشان می‌دهد.

 ظرفیت ایران در استحصال انرژی می‌تواند در خدمت توسعه کسب و کارهای نوین قرار گیرد، به ویژه در زمینه نفت و سوخت های فسیلی، که زمینه برای به سرانجام رساندن آن مهیا است.

از سوی دیگر توافقنامه پاریس نیز که به دنبال راهکاری برای مدیریت مصرف سوخت های فسیلی و جلوگیری از گرمایش جهانی است، اگر در ایران اجرایی شود، فرصت خوبی برای کسب وکارهای نوین حوزه انرژی به وجود می آورد که با بهینه سازی مصرف، استفاده از آن را به طور کامل با محدودیت مواجه نکند. در عین حال این محدودیت بیشتر از همه برای کسب و کارهای نوین فعال در حوزه انرژی‌های پاک کاربرد دارد و بعد از اجرایی شدن آن، زمینه برای فعالیت گسترده‌شان بیش از پیش فراهم خواهد شد.

با توجه به شرایط تحریم، سیاست های این حوزه باید به سمتی پیش رود تا کمترین آسیب به بدنه انرژی کشور وارد شود و شرایط موجود فرصتی برای ارتقا کسب وکارهای نوین حوزه انرژی باشد.

اما نکته‌ای که اهمیت دارد، حمایت دولت از این نوع فعالیت‌ها است سورنا ستاری، معاون علم و فناوری ریاست جمهوری، دراین باره به اقتصادآنلاین می‌گوید: حوزه انرژی اگر طرح خاصی داشته باشد به آن کمک خواهد شد، در حال حاضر کسب و کارهای نوین حوزه تکنولوژی انرژی بیش از قسمت‌های دیگر مورد توجه قرار گرفته است و برای شتاب دهنده های خاص کمک بیشتری درنظر گرفته خواهد شد.  

فتحعلی مدیر عامل صندوق پژوهش و فناوری صنعت برق و انرژی نیز که یکی از سهام داران کسب و کارهای نوین های این حوزه را پژوهشگاه نیرو معرفی می‌کند که فعالیت خاصی را در زمینه کسب و کارهای نوین آغاز کرده است.

او به اقتصادآنلاین می‌‌گوید: شرکت هایی در حوزه  کسب و کارهای نوین انرژی تشکیل شده اند، اما هنوز شکل جدی واجرایی به خود نگرفته اند. این شرکت ها در زمینه IT و طراحی های خاص برق فعالیت می‌کنند و دستاوردهای خوبی داشته اند. همچنین در زمینه انرژی خورشیدی به یک همکاری و در زمینه نیروگاه های بادی به سه همکاری خوب رسیده ایم.

فتحعلی با اشاره به اینکه در حوزه تجدیدپذیرها سرمایه گذاران بیشتر خود را با وزارت نیرو درگیر می کنند، تاکید می‌کند:‌ فعالیت در حوزه کسب و کارهای نوین وابستگی به وزارت نیرو را کمرنگ تر می کند و با توجه به مشکلاتی که در دریافت مطالبات وجود دارد، فعالیت مستقل کسب و کارهای نوین در این حوزه به صرفه تر خواهد بود.