۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

انتشار اوراق قرضه 10میلیارد دلاری توسط آرامکو/ سهام شرکت پتروشیمی سعودی به فروش می‌رسد

۲۰ اسفند ۱۳۹۷، ۱۴:۰۱
کد خبر: 341059
انتشار اوراق قرضه 10میلیارد دلاری توسط آرامکو/ سهام شرکت پتروشیمی سعودی به فروش می‌رسد

اعضای هیئت مدیره شرکت نفت و گاز آرامکو عربستان، طی هفته جاری در خصوص انتشار اوراق قرضه تصمیم گیری خواهند کرد.گفته‌ها حاکی از آن است ارزش این اوراق 10 میلیارد دلار و پرداخت آن سه ماهه می‌باشد.

اقتصادآنلاین-عبدالله محمدی؛طی هفته جاری اعضای هیئت مدیره شرکت آرامکو عربستان ، جهت تامین شرایط اوراق قرضه تشکیل جلسه خواهند داد. این اقدام به سرمایه گذاری برای دستیابی به سهام  شرکت سابیک کمک خواهد کرد (سابیک شرکت پتروشیمی سعودی است که در زمینه تولید طیف وسیعی از مواد شیمیایی، کود، پلاستیک، همچنین استخراج معادن و فلزات، فعالیت می‌نماید).

در این معامله تماما یا تقریبا 70 درصد ازسهام شرکت سابیک که در اختیار صندوق سرمایه گذاری عمومی و صندوق بازنشستگی دولتی است، به فروش می‌رسد. ارزش این معامله حدود 70 میلیارد دلار است، هرچند که قیمت ‌ها هنوز به صورت رسمی اعلام نشده و این در حالی است که پیش از این نیز بارها صحبت‌هایی پیرامون واگذاری این شرکت پتروشیمی مطرح بود. آرامکو سال گذشته میلادی نیز اعلام کرد، قصد دارد 70 درصد از سهام سابیک را خریداری کند، اما کارشناسان زیادی این اقدام را منجر به بروز اثرات نامطلوب در منطقه دانستند. سابیک هم به عنوان یکی از شرکت‌های تاثیرگذار پتروشیمی در خاورمیانه به دنبال سرمایه گذاری‌های وسیع در نقاط مختلف جهان است. به طوری که سال گذشته آن‌ها مذاکراتی را با چینی‌ها و آمریکایی‌ها جهت فروش مواد اولیه شیمیایی و همچنین تاسیس شرکت‌ها زیر مجموعه در این کشورها انجام دادند.

گفتنی است جلسه هیئت مدیره آرامکو در این خصوص قرار است ، روز دوشنبه برگزار شود که در آن شرایط مربوط به این اوراق قرضه تصویب خواهد شد.البته این شرکت بلافاصله به نظرات متقاضیان پاسخ نخواهد داد.

طبق گفته تعدادی از منابع معتبر، مقامات بلند پایه آرامکو در هفته های اخیر به ایالات متحده و بریتانیا سفر کرده‌اند تا میزان اشتیاق سرمایه گذاران برای این پیوند را ارزیابی کنند.

همچنین آرامکو  پیش از این  یک گروهی  از بانک ها را به همراه بانک ملی عربستان را برای برنامه اوراق قرضه انتخاب کرده بود.

منابع بانکی نیز می گویند هنگامی که پیشنهاد آرامکو به طور رسمی برای فروش اوراق قرضه در اوایل سال جاری به این بانک ها رسید، از آن‌ شرکت خواسته شد تا نسبت به تعهدات بالقوه برای تامین مالی و بدهی های پس از آن  اقدام کرده و برنامه‌ای نیز ارائه دهند.

این بانک‌ها همچنین در طول ماه های گذشته به دلیل این اعتبارات ، امیدوار به دریافت پاداش از سوی آرامکو در معاملات خودبودند.

لازم به ذکر است طبق گفته مقامات سعودی، فهرست جدید برنامه ریزی شده،تا سال 2021 ادامه خواهد داشت.

گفتنی است دیگر کشور عربی یعنی قطر هم با وجود تحریم های اقتصادی و مناقشات دیپلماتیکی با متحدین سابق خود در سال گذشته میلادی ، حدود ۱۲ میلیارد دلار اوراق قرضه فروخت که البته در زمیه جذب متقاضی نیز موفق بود، در حالی که مهم‌ترین رقیب این کشور یعنی عربستان همان سال11   میلیارد دلار اوراق قرضه منتشر کرد.