۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

بخش خصوصی به کمک تامین مالی نفت می‌آید/ بورس انرژی میزبان انتشار پنج هزار میلیارد اوراق سلف نفتی

۱۹ اسفند ۱۳۹۷، ۹:۴۶
کد خبر: 340764
بخش خصوصی به کمک تامین مالی نفت می‌آید/ بورس انرژی میزبان انتشار پنج هزار میلیارد اوراق سلف نفتی

پذیره‎نویسی ۵هزار میلیارد ریال اوراق سلف موازی استاندارد نفت از امروز در بورس انرژی و در نماد «سنفت۹۸۱» آغاز می‎شود.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ به منظور مشارکت هرچه بیشتر بخش خصوصی در تامین مالی پروژه‌های نفتی از امروز و به مدت ۴ روز انتشار اوراق سلف موازی استاندارد نفت در بورس انرژی آغاز می‌شود. مطابق با اطلاعیه صادره از سوی بورس انرژی، این اوراق یکساله و با نرخ سود ۱۸ درصد است. همچنین دارنده اوراق هفت روز کاری قبل از سررسید نسبت به ارایه درخواست جهت تحویل فیزیکی یا اعمال اختیار فروش خود تصمیم گیری می کند.گفتنی است در صورت عدم احراز شرایط لازم جهت تحویل کالا (براساس شرایط تحویل درج شده در مشخصات قرارداد) و یا عدم ارایه درخواست جهت تحویل فیزیکی در زمان مشخص شده به اتاق پایاپای، به منزله انصراف خریدار از تحویل دارایی پایه و اعمال اختیار فروش و انجام تسویه نقدی خواهد بود.

از سویی دیگر حداکثر سه ماه پس از سر رسید قرار داد دوره تحویل است و مکان تحویل را شرکت ملی نفت ایران تعیین می کند.

گفتنی است پیش از این نیز اوراقی جهت تامین مالی صنعت نفت منتشر شده که در این دوره شاهد تفاوت‌هایی هستیم. تفاوت این اوراق با اوراق های قبلی این است که بخش خصوصی بدون داشتن هیچگونه پشتوانه ای همچون بانک ها یا نهاد دولتی اقدام به انتشار کرده است که این موضوع یکی از مزایای متفاوت آن است.

انتشار اوراق سلف موازی استاندارد نفت توسط بخش خصوصی اقدامی در جهت تامین مالی دولت است که نرخ سود این اوراق ۱۸درصد است که از سوی خزانه‌داری کل کشور تضمین شده است. همچنین قابل خرید در تمام کارگزاری‌های دارای مجوز بورس انرژی است.

در خصوص نحوه خرید این اوراق نیز باید گفت از آنجاکه این اوراق در بورس انرژی قابل معامله هستند  خریداران می توانند با مراجعه به دفاتر کارگزاری های بورس اقدام به خرید کنند و بابت هر واحد سرمایه گذاری آن ۸میلیون و ۵۰۰هزار ریال پرداخت کنند.

ناشران آن وزارت امور اقتصاد و دارایی و ضامن آن سازمان برنامه و بودجه کشور  است.