۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

وزیر نفت دست به کار شد/ داستان ناتمام مطالبات از عراقی‌های بدحساب

۱۸ اسفند ۱۳۹۷، ۱۶:۵۶
کد خبر: 340639
وزیر نفت دست به کار شد/ داستان ناتمام مطالبات از عراقی‌های بدحساب

در حالی فردا وزیر نفت برای پیگیری مطالبات ۲ میلیارد دلاری ایران از عراق با رئیس جمهور به این کشور سفر می‌کند که مذاکرات وزیر نیرو و رئیس کل بانک مرکزی، عراقی‌های بدحساب را تاکنون مجاب به پرداخت بدهی نکرده است.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ همزمان با تشدید تحریم‌های یک‌جانبه از سوی ایالات متحده آمریکا، عراق نیز به بهانه این تحریم‌ها و به رغم وابستگی به ایران، از پرداخت مطالبات خرید گاز و برق به همان نحوی که در قراردادهای بین ایران و عراق آمده است سر باز می‌ زند.

از این رو در ابتدای بهمن‌ماه وزیر نیرو برای پیگیری مطالبات صادرات برق به عراق راهی این کشور شد. در خصوص این سفر اخباری منتشر شد که حاکی از آن بود که وزیر نیرو با طرف عراقی به تفاهم برای دریافت نیمی از مطالبات به میزان ۵۰۰ میلیون دلار در ظرف یک ماه آتی به تفاهم رسیده‌اند. این درحالی است که اخبار از عدم واریز مبلغ تفاهم شده تا تاریخ ۱۵ اسفند به حساب‌های طرف ایرانی حکایت می‌کنند.

همچنین بیژن زنگنه وزیر نفت نیز در خصوص بدهی عراق به ایران بابت خرید گاز و برق از کشورمان در نشست خبری اخیر خود گفت: "ماهی 200 میلیون دلار گاز از ایران به این کشور صادر می‌شود که به عنوان اینکه شما تحریم هستید پول آن را نمی‌دهد و در حال حاضر دو میلیارد دلار بابت گاز و برق فروخته شده به عراق از این کشور طلب داریم." این در حالی است که  تربتی مدیرعامل شرکت ملی گاز در نشست مطبوعاتی اعلام کرد هیچ مطالبه‌ای بابت پول گاز از کشور عراق نداریم و پول گاز را تاکنون به یورو از عراق دریافت کرده‌ایم. 

در این خصوص پس از وزیر نیرو، رئیس کل بانک مرکزی هم در اواخر بهمن ماه به عراق سفر کرد. لازم به ذکر است در ابتدا مقرر بود ایران طبق قرارداد پول گاز را با یورو و پول برق را با دلار بگیرد، اما طبق توافق رئیس کل بانک مرکزی ایران در این سفر، پول یا با یورو دریافت می‌شود یا با دینار. از این رو با گذشت زمان و بدعهدی طرف عراقی، فردا رئیس جمهور به همراه وزیر نفت برای پیگیری جدی‌تر مطالبات به عراق سفر خواهند کرد.

حال باید دید دستاورد وزیر نفت و مقام بالاتر یعنی رئیس جمهور از این سفر چه خواهد بود و آیا عراقی‌های بدحساب مجاب به پرداخت بدهی‌شان می‌شوند؟!