۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

رشد اقتصادی غول‌های تجاری از نفس افتاد/ نروژ، چین و آمریکا بازی‌گردان‌های قیمت نفت در روز جمعه

۱۸ اسفند ۱۳۹۷، ۱۳:۴۱
کد خبر: 340601
رشد اقتصادی غول‌های تجاری از نفس افتاد/ نروژ، چین و آمریکا بازی‌گردان‌های قیمت نفت در روز جمعه

قیمت نفت در روز جمعه به دنبال انتشار داده های تجاری ضعیف چین، کاهش مشاغل در آمریکا و تصمیم نروژی ها در محرومیت بخش نفت و گاز از صندوق ذخیره ارزی کاهش یافت.

اقتصادآنلاین-لیلا میبان؛ قیمت های جهانی نفت در روز جمعه با اعلام داده های اقتصادی ضعیف چین، همچنین گزارش تضعیف بازارهای شغلی در آمریکا و خبرهایی که  نشان داد صندوق ذخیره ارزی نروژ، بخش نفت را از امتیازات این صندوق محروم کرده است کاهش یافت.

به گزارش اویل پرایس کاهش قیمت ها در روز جمعه ابتدا با انتشار داده های اقتصادی ضعیف چینی ها کاهش یافت. در گزارش منتشره مازاد تجاری چین در فوریه  به دلیل کاهش 20 درصدی صادرات چین، کاهش غیرمنتظره ای را نشان داد. بعلاوه واردات چین نیز برای سومین ماه متوالی کاهش یافت. این اطلاعات ترسی را در جامعه اقتصادی جهان ایجاد می کند، همچنین با رکود اقتصادی خرید و فروش بزرگترین مصرف کننده نفت جهان نیز کاهش می یابد که عامل مهمی در کاهش قیمت های روز جمعه بوده است.

از سوی دیگر نروژ نیز تصمیم گرفته است تولیدکنندگان نفت را از سرمایه 1 تریلیون دلاری صندوق ذخیره ارزی محروم کند. این تصمیم بمنظور پیش گیری از ریسک ناپایداری و کاهش قیمت نفت گرفته شده است. به گفته وزیر دارایی نروژ هدف از این کار، آسیب پذیری کمتر ثروت جمعی این کشور در صورت ناپایداری قیمت های جهانی نفت است. اگرچه این تصمیم به تصویب پارلمان نروژ نیاز دارد ،اما منجر به کاهش قیمت ها در روز جمعه شد.

فرصت های شغلی ایجاد شده در آمریکا نیز در افت قیمت نفت روز جمعه اثرگذار بود. طبق آمار منتشر شده، ایالات متحده در فوریه، تنها موفق به ایجاد 20 هزار فرصت شغلی شده است، که کمترین میزان در 17 ماه گذشته بوده است. آمریکا برای توسعه اقتصادی خود نیازمند ایجاد ماهانه 100 هزار شغل است که در فوریه با یک افت محسوس روبرو بود.

 اگرچه این عوامل باعث افت سه درصدی قیمت های جهانی نفت در روز جمعه شد، اما انتشار تعداد دکل های حفاری ایالات متحده در روز جمعه و کاهش مجدد تعداد آنها برای سومین هفته متوالی منجر به شروع افزایشی قیمت ها در هفته دوم بازار نفت در ماه مارس خواهد شد.