۰ نفر

افزایش مبادلات تجاری در تحریم با فروش فرآورده‌های پتروشیمی

۱۵ اسفند ۱۳۹۷، ۹:۱۹
کد خبر: 339987
افزایش مبادلات تجاری در تحریم با فروش فرآورده‌های پتروشیمی

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: مواد معدنی و فرآورده‌های پتروشیمی که ارزش افزوده بسیاری دارد می‌تواند در شرایط تحریم بیشترین نقش را در افزایش مبادلات تجاری داشته باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خانه ملت، ولی ملکی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی  با اشاره به کاهش 50 درصدی تجارت ایران و چین، گفت: تعلیق روابط بانکی میان دو کشور عامل اصلی کاهش میزان مبادلات تجاری در یک سال گذشته بوده است؛ به طورمثال کوئلون چین مراوات بانکی خود را با ایران به حالت تعلیق درآورده است.

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس شورای اسلامی افزود: در گذشته مراودات تجاری ایران و بانک کوئلون چین عادی بود در نتیجه گشایش اعتبار و مبادلات ارزی به راحتی صورت می‌گرفت این در حالی است که در حال حاضر شرایط مبادلات تجاری تغییر کرده است.

وی با بیان اینکه باید از کالاهای خاص برای توسعه مبادلات تجاری استفاده کرد، اظهار کرد: مواد معدنی و فرآورده‌های پتروشیمی که ارزش افزوده بسیاری دارد می تواند در شرایط تحریم بیشترین نقش را در افزایش مبادلات تجاری داشته باشد. دولت مردان باید با رفع موانع بانکی زمینه افزایش صادرات را فراهم کنند.

اینستکس  روزنه ای برای افزایش مبالات تجاری

ملکی اینستکس را روزنه ای برای افزایش مبالات تجاری دانست و اضافه کرد: دولت باید با رایزنی زمینه استفاده از این ظرفیت را فعال کرده و افزایش دهد.

افزایش کیفیت تولیدات داخلی می‌تواند سایر کشورها را به افزایش مبادلات تجاری با ایران ترغیب کند

ضرورت افزایش مشوق‌های مالیاتی برای صادرکنندگان و بازرگانان

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه افزایش کیفیت تولیدات داخلی می‌تواند سایر کشورها را به افزایش مبادلات تجاری با ایران ترغیب کند، اظهار کرد: در صورتی که برای صادرکنندگان و بازرگانان مشوق‌های مالیاتی در نظر گرفته شود این افراد می‌توانند تحریم را دور زده و میزان مبادلات تجاری میان ایران و چین را افزایش دهند.

وی با بیان اینکه نباید به دنبال کشور جایگزین برای چین در حوزه مبادلات تجاری باشیم، خاطرنشان کرد: چین یک پنجم جمعیت جهان را در خود جای داده است و نمی‌توان از 20 درصد جمعیت جهان که حکومت، دولت و قانون یکسانی دارد چشم‌پوشی کرد.

جمعیت چین، هند و ترکیه ظرفیت خوبی برای افزایش مبادلات اقتصادی

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه چین در اکثر زمینه‌ها با ایران هم نظر است، تصریح کرد: از آنجایی که چین حق وتو دارد و می‌تواند در موارد بسیاری مفید فایده واقع شود باید زمینه مبادلات را افزایش داد. جمعیت زیاد کشورهایی مانند هند، چین، ترکیه ظرفیت خوبی برای افزایش تجارت است بنابراین باید زمینه مبادلات با آنها تسهیل شود./