۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

کاهش دکل‌های آمریکایی تاثیر حمایتی بر قیمت نفت دارند/ سرانجام نامعلوم تعهد روس‌ها

۱۴ اسفند ۱۳۹۷، ۱۲:۳۰
کد خبر: 339811
کاهش دکل‌های آمریکایی تاثیر حمایتی بر قیمت نفت دارند/ سرانجام نامعلوم تعهد روس‌ها

روسیه که به دلیل زمستان‌های سرد و شرایط اقلیمی اعلام کرده بود کاهش تولید نفت را به سرعت انجام نمی‌دهد، متعهد شده است توافق خود با اعضای اوپک را تا پایان مارس اجرایی کند.

اقتصادآنلاین-منصوره محمدی؛ قیمت نفت خام در معاملات روزهای آغازین ماه مارس و به دنبال انتشار تعداد دکل های حفاری در ایالات متحده  روندی صعودی داشته است.

براساس گزارش منتشر شده توسط بیکر هیوز، تعداد دکل های حفاری ایالات متحده در هفته منتهی به اول مارس  و در دومین هفته متوالی 10 عدد کاهش یافت و به 842 رسید. همچنین تعداد کل دکل های ایالات متحده نیز 9 عددکاهش یافت و به 1038 رسید.

اما پیش بینی داده های پلاتس در روز پنجشنبه افزایش 17 عددی دکل های حفاری را در هفته آخر فوریه نشان می داد. پلاتس تعداد کل دکل های ایالات متحده را نیز با افزایش 20 عددی، 110 پیش بینی کرده بود.

بنجامین لو، تحلیلگر بازار سرمایه می گوید در حال حاضر قیمت نفت به صورت یک طرفه در حال داد و ستد است و چشم انداز مبهم را ارائه می دهد. موجودی نفت خام به نفع افزایش قیمت ها تمام شده است، اوپک به کاهش تولید ادامه می دهد و کاهش دکل های حفاری ایالات متحده نیز برای قیمت ها حمایتی است.

از سوی دیگر به رغم امتناع روسیه در کاهش تولید نفت در ابتدای توافق با اعضای اوپک، روس ها نیز با افزایش سرعت، نیمی از تعهد خود را کاهش داده اند. به گفته وزیر انرژی روسیه، تولید نفت اوپک در فوریه 165 هزار بشکه از تولید در دسامبر و 118 هزار بشکه در اکتبر 2018 کمتر بوده است. الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه اعلام کرده است که روسیه تولید را تا انتهای مارس یا ابتدای  آوریل، 230 هزار بشکه در روز کاهش می دهد و تولید روزانه را از 11 میلیون و 421 هزار بشکه در روز به 11 میلیون و 191 هزار بشکه در روز می رساند.

روسیه پیش از این اعلام کرده بود، به دلیل شرایط  اقلیمی و زمستان های سرد به سرعت تولید را کاهش نمی دهد.

در کنار این موارد، شاخص های اقتصادی چین و ایالات متحده نامساعد است، شاخص خرید کارخانه های چین سومین ماه متوالی کاهش یافت و فعالیت های تولید ایالات متحده نیز در فوریه رشد کمتری داشت. تحلیلگران بانک UOB معتقدند، با توجه به تمرکز سرمایه گذاران بر اطلاعات اقتصادی ضعیف ایالات متحده، احتمال کاهش تقاضای نفت خام وجود دارد. اما قیمت نفت با انتشار گزارش بیکر هیوز و کاهش تعداد دکل های حفاری که کمترین تعداد از ماه می سال میلادی گذشته را نشان می دهد افزایش یافت.

اعضای اوپک با پایبندی به تعهدات خود در نشست 157 دسامبر، به یک کنترل نسبی در بازار نفت دست یافته اند و روند قیمت ها در سال 2019، کاملا صعودی بوده است.