۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

گزارش‌های متفاوت از فروش نفت ایران/ نشست اوپک به تعویق افتاد

۱۴ اسفند ۱۳۹۷، ۱۱:۵۱
کد خبر: 339805
گزارش‌های متفاوت از فروش نفت ایران/ نشست اوپک به تعویق افتاد

با آغاز دور جدید تحریم‌های نفتی گزارش‌های ضد و نقیضی از فروش نفت ایران منتشر می شود که نشان دهنده عدم وجود آمار دقیق از بازار فروش نفت است.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ با اجرایی شدن دور جدید تحریم های نفتی آمریکا که از چهارم نوامبر سال 2018 کلید خورد فروش نفت ایران وارد یک روند نزولی شدید شد. این دوره تا ماه دسامبر که هشت کشور آسیایی بتوانند معافیت خرید نفت از ایران داشته باشند ادامه یافت. اما پس از آن مجددا صادارت نفت کمی بهبود پیدا کرد. اما اخیرا در سال جاری میلادی آمارهای ضد و نقیضی از فروش نفت ایران گزارش می شود که نشان دهنده نبود اطلاعات دقیق و رصدناپذیری تردد برخی نفتکش ها است.

در این میان میس به نقل از منابع رسمی، واردات نفت ایران توسط چهار مقصد اصلی آسیایی (به جز ترکیه) را در ماه‌های اخیر حداکثر 800هزار بشکه در روز عنوان کرده است. مطابق با این نمودار کمترین میزان صادرات نفت ایران در ماه نوامبر و به میزان 600 هزار بشکه در روز بود. اما همانطور که مشاهده می شود پس از اعطای معافیت به هشت کشور آسیایی وارد کننده نفت ایران، کمی اوضاع بهبود یافته و صادرات به 800 هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

7

این در حالی است که مطابق با نمودار  Refinitiv Energy از صادرات نفت اعضای اوپک از فوریه ۲۰۱۸ الی فوریه ۲۰۱۹ ، صادرات نفت ایران در مرز ۱.۵ میلیون بشکه در روز قرار گرفت. مطابق با این گزارش صادرات نفت ایران در ماه فوریه  به ۱.۴۴میلیون بشکه در روز رسید که بالاترین حد بعد از شروع تحریم های نفتی است. همچنین صادرات نفت عربستان در فوریه ۷.۲۳ میلیون بشکه در روز بوده است. در مجموع در فوریه ۲۰۱۹ صادرات نفت اعضای اوپک ۲۳.۸۵ میلیون بشکه در روز بوده است.

8

اما جدیدترین اخبار از اوپک حاکی از آن است که این کارتل نفتی تصمیم‌گیری در مورد سیاست تولید نفت را تا ژوئن به تاخیر می‌اندازد. در این گزارش آمده است اوپک و شرکایش احتمالا در ماه آوریل تصمیمی در مورد سیاست تولید نفت نمی‌گیرند و توافق کاهش تولید همچنان ادامه می‌یابد. چراکه به نظر می‌رسد نمی‌توان تا آن موقع تصویری واضح از تأثیر کاهش تولیدشان را بر بازار به دست آورد. در این خصوص سه منبع مرتبط با اوپک گفتند که انتظار می‌رود در ژوئن در مورد سیاست تولید اوپک و متحدانش تصمیم‌گیری شود. به عقیده کارشناسان احتمالا این توافق تمدید می‌شود ولی این بستگی به وسعت تحریم‌های آمریکا بر ایران و ونزوئلا دارد.