۰ نفر

کارشناس انرژی در گفت‌و‌گو با اقتصادآنلاین مطرح کرد؛

پیش‌بینی فروش نفت ایران در گردنه سخت تحریم/ شیل آمریکا چگونه جایگزین نفت ایران می‌شود؟

۱۲ اسفند ۱۳۹۷، ۱۱:۲۲
کد خبر: 339313
پیش‌بینی فروش نفت ایران در گردنه سخت تحریم/ شیل آمریکا چگونه جایگزین نفت ایران می‌شود؟

در حالی اخیراً وزارت انرژی آمریکا اعلام کرده است که در ماه می شش میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک خود را آزاد خواهد کرد که به دلیل سازگاری فاکتورهای فنی نفت ایران و آمریکا، جایگزینی برای نفت ایران توسط ایالات متحده چندان هم سخت نیست.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛  با نزدیک شدن به پایان مهلت معافیت هشت کشور آسیایی در خصوص خرید نفت ایران، گمانه زنی ها برای ادامه بازی شطرنج آمریکایی ها در مورد تحریم فروش نفت ایران افزایش یافته است. در این بین سید مهدی حسینی کارشناس انرژی پیرامون پیش بینی آینده فروش نفت ایران در شرایط جدید به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: به دلیل مداخلات هر روزه ای که آمریکا در بازار جهانی نفت دارد، پیش بینی قیمت و آینده فروش کشورها پیچیده می شود. اما اتفاقاتی که در چند ماه آینده در خصوص اعمال فشار بر روی نفت ایران رخ خواهد داد از جنبه های مثبت و منفی قابل بحث و بررسی است. از نکات منفی این آینده نگری های می توان به خبر وزارت انرژی ایالات متحده که اعلام کرد 6 میلیون بشکه از ذخایر  نفت خام خود را از سه مرکز دخیره سازی استراتژیک نفت در ماه می میلادی به فروش می رساند اشاره کرد. به گفته حسینی معنای خبر این است که آمریکا در تلاش است تا به میزان سه تا شش ماه از ذخایر خود برای جایگزینی نفت ما اقدام کند.

به عقیده این کارشناس انرژی نکته منفی دیگر که فروش نفت ایران را سخت تر خواهد کرد، تطابق مشخصات نفت ایران با نفت آمریکا است. از این رو به نظر می رسد جایگزینی نفت ایران توسط آمریکا در میان مشتریان ما چندان هم سخت نخواهد بود.

اما روی مثبت سکه فروش نفت ایران در ماه های آتی مربوط به مشتریان قدیمی نفت کشور ماست. به گفته حسینی، خریداران بزرگ نفت ایران، همچون، چین، هند، کره جنوی و ژاپن به احاظ فنی وابسته به نفت ایران هستند. چراکه پالایشگاه های این کشورها بر اساس مختصات نفتی ایران طرح ریزی و فعالیت می کنند. از آنجا که این کشورها به سرعت نمی توانند برای نفت ایران جایگزین بیایند، در تلاش اند تا با مذاکره با آمریکا بحث معافیت خرید نفت از ایران را تمدید کنند.

 اما حسینی با اشاره به آمار صادرات  کمی بیش از یک میلیون بشکه نفت در روز در ماه های اخیر گفت: من بر این نظر هستم که در آینده نیز صادرات این مقدار برای ما میسر باشد. وی همچنین در خصوص سهل تر شدن صادرات با فرآیند مالی اروپایی ها (معروف به spv)گفت: اگر بتوان با فشار بر اروپایی ها این فرآیند تبادل را اجرایی کرد در آن صورت کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا، یونان و ترکیه نیز می توانند به خرید نفت از ایران ادامه دهند. اما همه این در حالی است که مجلس برای بودجه سال آینده فروش 1.5  میلیون بشکه در روز را مصوب کرده که در این صورت با کسری همراه خواهد شد.

این کارشناس انرژی با بیان سختی کار در ماه های آینده برای فروش نفت ایران اما گفت: از سویی دیگر می توان به مذاکرات چین با آمریکا بر سر جنگ تعرفه ها امیدوار بود که چین یکی از خواسته هایش برای پایان دادن به این جنگ را واردات نفت از ایران لحاظ کند. در مجموع حسینی معتقد است اختلافاتی که اخیراً آمریکا با اغلب کشورها به راه انداخته است از تحریم نفتی ونزوئلا گرفته تا تنش با روسیه بر سر برنامه های موشکی سبب شده تا تعداد زیادی از کشورها در لابی ایران قرار گیرند. در اینجاست که ما باید حداکثر استفاده از شرایط بین المللی را بکار بندیم و از این مرحله سخت عبور کنیم.