۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

تحریم‌ها بازار آسیایی نفت را سردتر کرد/خرید نفت ایران از سوی کشورهای آسیایی کاهش یافت

۱۱ اسفند ۱۳۹۷، ۱۵:۳۹
کد خبر: 339142
تحریم‌ها بازار آسیایی نفت را سردتر کرد/خرید نفت ایران از سوی کشورهای آسیایی کاهش یافت

مشکلات پیش آمده در تحریم نفت ایران از سوی آمریکا ، سبب کاهش خرید مشتریان آسیایی این کشور شد. چین ، هند، ژاپن و کره، به عنوان خریداران ثابت نفت ایران، همگی نسبت به سال گذشته میلادی مقداری قابل توجهی از معاملات نفتی خود با ایران را کاهش دادند.

اقتصادآنلاین-عبدالله محمدی؛ تحریم‌های اعمال شده از سوی ایالات متحده، منجر به آن شد تا چین و هند خرید نفت خود از ایران را کاهش داده و در ادامه ژاپن نیز برای سومین ماه متوالی هیچ معیانات نفتی را از ایران وارد نکرد. کشورهای مذکور همه در زمره مهم‌ترین مشتریان نفت ایران بودند که، از سوی دولت آمریکا معافیت تحریمی 6 ماهه برای خرید نفت و گاز ایران دریافت کردند.

این سه خریدار به همراه کره جنوبی که از مشتریان پروپاقرص ایران در معاملات نفتی بودند به طور کل روزانه اقدام به وارد کردن 710هزارو 699 بشکه نفت در ماه ژانویه از سوی ایران نمودند که در مقایسه با همین ماه در سال گذشته  49 درصد کاهش واردات داشته‌اند.

خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های مجدد علیه ایران که در نوامبرسال گذشته اجرایی شد، به شدت تاثیر منفی خود را بر صادرات این کشور گذاشت. حتی علیرغم آن‌که ایالات متحده به هشت کشور اجازه  خرید موقت را اعطا کرد اما بازهم شاهد کاهش فروش نفت ایران در آسیا بودیم. 

از سوی دیگر،عدم حل و فصل مسائل مربوط به حمل و نقل توسط کره وژاپن منجرشد تا واردات آن‌ها از سوی چهارمین تولید کننده اوپک یعنی ایران دچار مشکلاتی شود.

پس از آن در ژانویه کشور ژاپن، اولین محموله نفتی خو را از زمان آغاز تحریم ها و اخذمعافیت  از سوی ترامپ از ایران خریداری کرد.

کره ‌ای ها نیز که سومین خریدار طلای سیاه از سوی ایران بودند، واردات خود را درهمان ماه ، پس از یک وقفه حدودا چهارماهه از سر گرفتند، اما نکته جالب توجه کاهش 75 درصدی خرید آن‌ها  نسبت به ماه مشابه سال 2018می‌باشد.گفتنی است آن‌ها همچنین حدود دوماه پیش اقدام به خرید اولین محموله میعانات گازی از سوی ایران نمودند. در ادامه هر دو کشور ژاپن و کره جنوبی اعلام کردند در ماه‌های آتی، به خرید خود از ایران ادامه خواهند داد این در حالی است که ، انتظار می‌رفت واردات ماه فوریه آسیا از سوی ایران تقریبا دو برابر شود و به 1.38 میلیون بشکه در روز برسد .

چین هم که به عنوان بزرگترین خریدار نفت ایران شناخته می‌شود، در ژانویه 377هزارو 38 بشکه در روز نفت از ایران وارد کرد که بیش از 500 هزار بشکه نسبت به ماه دسامبر کاهش یافته است. 

هند دیگر کشوری است که در این ماه با کاهش 300 هزار بشکه‌ای توافق شده در معافیت تحریمی خود اقدام به وارد کردن  270هزارو 500 بشکه در روز از سوی ایران نمود.

اما مهم‌ترین موضوع قابل بحث در این‌باره سردرگمی این کشورها پس از ماه آوریل و پایان یافتن معافیت‌های آمریکاست. هندی‌ها همچنان امیدوار به تمدید مجددآن از سوی ایالات متحده هستندو از سوی دیگر ژاپن و کره هم نمی‌خواهند به راحتی یکی از قدرت‌های نفتی خاورمیانه از دست بدهند که دراین راستا بارها اعلام کرده ‌اند به خرید خود از ایران ادامه خواهند داد.