۰ نفر

رئیس کمیسیون اجتماعی در گفت‌و‌گو با اقتصادآنلاین:

شستا، حیات خلوت دولتی‌ها/ چند شغله بودن در وزارت کار مُد است

۱۱ اسفند ۱۳۹۷، ۱۲:۲۱
کد خبر: 339095
شستا، حیات خلوت دولتی‌ها/ چند شغله بودن در وزارت کار مُد است

با اینکه همیشه اعلام می‌شود که «شستا» دولتی نیست اما این مجموعه بزرگ به حیات خلوتی برای همه دولت‌ها تبدیل شده است، حیات خلوتی که باید در اختیار بیمه‌شدگان تامین اجتماعی باشد.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ مدت هاست بحث بر سر گستردگی زیرمجموعه های «شستا» و پُررنگ تر شدن نقش بنگاه داری این مجموعه وابسته به وزارت کار انتقادات فراوانی را به همراه داشته است. از این رو هفته گذشته رئیس جمهور با حضور در این وزارتخانه، ضمن انتقاد صریح از روند کند واگذاری ها در این مجموعه، از شریعتمداری خواست تا به بلاتکلیفی «شستا» پایان داده و از وی قول گرفت تا پایان دوره ریاست جمهوری وی، مجموعه‌ای به نام «شستا» وجود نداشته باشد.

به عقیده کارشناسان یکی از مهمترین چالش های پیش روی «شستا» توسعه یافتگی فساد در زیرمجموعه های این شرکت پُرجمعیت است. از حضور اعضای هیات مدیره چند شغله گرفته تا مدیران پروازی پُرخرج و نیروی انسانی مازادی که تنها با یک امضا در زیرمجموعه های «شستا» مشغول به کار می‌شوند، سبب تحمیل زیان به بیمه شدگان تامین اجتماعی شده است. همه این موارد دست به دست هم داده اند تا «شستا» بعنوان بزرگترین شرکتی که جمعیت زیادی از بیمه شدگان تامین اجتماعی سهامدار آن هستند، هرساله با تهدید زیان آوری همراه باشند.

در این بین عبدالرضا عزیزی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس پیرامون لزوم واگذاری شرکت های زیرمجموعه «شستا» به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت:  بطور کلی هرجا که بخش خصوصی ورود کرده و مدیریت را به دست گرفته است، عمدتاً با سودآوری همراه بوده است چراکه بخش خصوصی به دنبال حداکثر کردن سود سهامداران و تامین منفعت آنان است. وی با تاکید بر موضوع واگذاری شرکت های زیرمجموعه «شستا» گفت: اگر واگذاری شرکت های زیرمجموعه «شستا» به این نحوه باشد که سهم شرکت کمتر از 50 درصد و سهم بخش خصوصی بیشتر از این شود، سودآوری آینده این مجموعه ها برای «شستا» بسیار بیشتراز حال حاضر خواهد بود.

وی با بیان این موضوع که سود فعلی شرکت های زیرمجموعه «شستا» تنها 5 الی 10 درصد سالانه است گفت: از آنجا که بانک ها سالانه 20 درصد سود به سپرده ها می دهند پس سودآوری شرکت های زیرمجموعه «شستا» توجیه‌پذیر نیست. از این رو می توان گفت و در واقع باتوجه به سود بانکی در کشور، سودآوری اندک «شستا» به ضرر بیمه شدگان تامین اجتماعی است.

نماینده شیروان در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصادآنلاین درخصوص اصلی ترین دلیل زیان دهی زیرمجموعه های «شستا» گفت: با اینکه اعلام می شود که «شستا» دولتی نیست ولی ما شاهد آن هستیم که «شستا» در همه دولت ها به حیات خلوتی برای برآورده کردن خواسته های دولت تبدیل شده است و این اصلا قابل تحمل نیست. به عقیده وی «شستا» باید حیات خلوت بخش خصوصی و بیمه شدگان تامین اجتماعی باشد.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس همچنین با اعتراض نسبت به چند شغله بودن اعضای هیات مدیره «شستا» و شرکت های زیرمجموعه، گفت: زمانی که این شرکت ها به بخش خصوصی واگذار شوند دیگر کسی حق ندارد با یک امضا، هیات مدیره شود و یا چندین شغل در آن واحد داشته باشد. در بخش خصوصی، شایسته سالاری رکن کار است و بازدهی وراندمان افراد محور انتخاب اعضای هیات مدیره است. در مجموع می توان گفت این روند خصوصی سازی بیشتر به نفع بیمه شدگان تامین اجتماعی است.

به گفته عزیزی یکی از مهمترین عوامل سودآوری پایین و یا حتی زیان دهی برخی زیرمجموعه های «شستا» سوء مدیریت در استخدام نیروی انسانی است. به کارگیری بیش از حد نیروی انسانی در این شرکت ها سبب شده تا حجم عظیمی از سودآوری این مجموعه به پای نیروی انسانی مازاد خرج شود. این در حالی است که در شرکت های با مدیریت بخش خصوصی هزینه ها به حداقل کاهش پیدا می کند چراکه هدف نهایی بخش خصوصی حداکثر کردن منافع بیمه شده تامین اجتماعی است.