۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

لابی مجلس و وزارت نیرو در تخصیص بودجه مخدوش/مصوبه بهارستانی‌ها به نفع تجدیدپذیرها رقم خورد

۸ اسفند ۱۳۹۷، ۱۷:۰۷
کد خبر: 338606
لابی مجلس و وزارت نیرو در تخصیص بودجه مخدوش/مصوبه بهارستانی‌ها به نفع تجدیدپذیرها رقم خورد

​درجریان بررسی لایحه بودجه 98، مجلسی ها امروز به بررسی 2 طرح و یک دعواعیه در حوزه وزارت نیرو پرداختند.

اقتصادآنلاین - لیلا میبان؛ در یازدهمین روز بررسی لایحه بودجه سال 98، نمایندگان مجلس سه لایحه مربوط به وزارت نیرو را مورد بررسی قرار دادند. در جلسه صبح امروز به ابتدا به مساله منابع تعیین شده در بودجه شرکت های تولید نیروی برق حرارتی دولتی و شرکتهای برق منطقه ای پرداخته شد.

نمایندگان شرکت های تولید نیروی برق حرارتی دولتی و شرکتهای برق منطقه‌ای را مکلف کردند، منابع تعیین‌شده در بودجه را در شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی و شرکت توانیر مصرف کنند.

براساس جزئیات این لایحه که در بند الف تبصره 15 معین شده است، شرکتهای تولید نیروی برق حرارتی دولتی و شرکت‌های برق منطقه‌ای باید منابع تعیین‌شده در بودجه مصوب سالانه خود را پس از گردش خزانه به شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی و شرکت توانیر برای سرمایه‌گذاری در توسعه نیروگاه حرارتی و توسعه شبکه انتقال کشور و یا رد دیون پرداخت کنند.

همچنین نمایندگان در بند ب تبصره 15 شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی ایران را مکلف کردند، منابع بودجه سالانه خود را برای تامین هزینه های بهره برداری نیروگاه اتمی بوشهر، به این نیروگاه اختصاص دهند.

در بخش دیگری از مصوبات مربوط به وزارت نیرو در بند الحاقی 1 تبصره 15، مجلسی ها دولت را مکلف کردند در صورتی که سرمایه گذاران خارجی، سرمایه خود را به صورت کامل برای ساخت نیروگاه در ایران به کار برند، برای صادرات ۵۰ درصد از محصولات نیروگاه های حرارتی مجوز صادر کنند.

در جلسه علنی صبح امروز تخصیص بودجه به نیروگاه های خورشیدی نیز بررسی شد. نمایندگان 5 هزار میلیارد تومان از منابع قرض الحسنه و عادی بانک ها را به ایجاد نیروگاه های خورشیدی در روستاها و مناطق محروم اختصاص دادند.

براساس بند الحاقی 5 تبصره 16 لایحه بودجه، بانک مرکزی مکلف است با معرفی بسیج مستضعفین، 5 هزار میلیارد تومان از منابع سپرده های قرض الحسنه و عادی بانکها را به 100 هزار نفر از متقاضیان بمنظور ایجاد نیروگاه های 5 کیلوواتی به ازای هر نفر 50 میلیون تومان، با بازپرداخت 6 ماهه و سود 4 درصد در مناطق روستایی و حاشیه مناطق شهری و محروم اختصاص دهد.

گفتنی است مسئولیت نصب و راه اندازی این نیروگاه ها بر عهده بسیج مستضعفین است و استفاده از تسهیلات نیز وابسته به ارائه قرارداد خرید تضمینی برق از سوی وزارت نیرو می باشد.

مطالعه طرح انتقال آب خزر نیز که با سکوت وزارت نیرو به لایحه بودجه سال 98 راه پیدا کرده است، دقایقی از صحن مجلس را به تنش کشاند، نماینده های سه استان شمالی نسبت به بی اعتنایی مجلسی ها به ممنوعیت مطالعه اجرای انتقال آب خزر به سمنان اعتراض و در صحن مجلس تحصن کردند.

نمایندگان شمالی در طرح پیشنهادی خود ممنوعیت مطالعه و اجرای انتقال آب بین حوزه ای و سرشاخه های آبی دریای خزر و سه استان شمالی کشور به فلات مرکزی در سال 98 بنا به ملاحظات امنیتی سیاسی ، اجتماعی، زیست محیطی و اقتصادی را مطرح کرده بودند که مورد بررسی قرار نگرفت.

این اعتراض با واکنش مطهری نائب رئیس مجلس روبرو شد و وی اظهار کرد موضوع انتقال آب به شورای عالی انتقال آب بستگی دارد و نمی توان بودجه اختصاص داده شده برای مطالعه در این زمینه را ممنوع کرد.

اختصاص ردیف بودجه 5 میلیاردتومانی به طرح مطالعاتی انتقال آب خزر در حالی مطرح می شود که این موضوع در سال 94 رد شده است و اختصاص بودجه مجدد مطالعاتی در شرایط اقتصادی حاضر اتلاف بودجه ملی کشور است. مجلس شورای اسلامی به جای آنکه پیگیر دلیل این دوباره کاری وزارت نیرو در مرحله مطالعاتی باشد، آنرا خارج از حوزه اختیارات میداند و اعتراض نمایندگان را به زمانی دیگر موکل می کند.