۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

پایبندی عربستان به کاهش تولید نفت/ توافق اوپک و متحدان ادامه‌دار خواهد بود

۸ اسفند ۱۳۹۷، ۱۵:۲۹
کد خبر: 338588
پایبندی عربستان به کاهش تولید نفت/ توافق اوپک و متحدان ادامه‌دار خواهد بود

پس از گفته‌های رییس جمهور آمریکا و افت قیمت نفت در بازار های جهانی، دولت سعودی امروز اعلام کرد به تعهد خود مبنی بر کاهش تولید پایبند خواهد بود و احتمال تمدید توافق میان کشورهای عضو اوپک و متحدان وجود دارد.

اقتصادآنلاین - عبدالله محمدی؛ در حالی که چند روز پیش ترامپ در توییت پر سرو صدای خود، رسما از اوپک خواست آسوده باشند و قیمت را پایین آورند، عده‌ای از کارشناسان، عمده فشارهای دولت ایالات متحده را متوجه عربستان سعودی می‌دانند که به دنبال تامین منافع خود و در پی افزایش قیمت نفت و همچنین کاهش تولید از سوی اوپکی‌هاست. 

این در حالی است که، خالد الفالح وزیر انرژی عربستان در پاسخ به گفته‌های رییس جمهور آمریکا اعلام کرد که ، اوپک یک رویکرد حساب شده برای کاهش عرضه در پیش گرفته است.

او در مصاحبه با یکی از شبکه‌های خبری بین المللی ضمن اعلام  اینکه دولت عربستان کاهش تولید را راحت خواهد گرفت، اظهار داشت: ۲۵ کشور رویکرد  تدریجی و حساب شده‌ای که در پیش گرفته‌اند و عربستان به دنبال ثبات در بازار نفت است.

خالد الفالح اشاره کرد: سعودی‌ها  به اظهارات رئیس جمهور آمریکا گوش داده و نگرانی‌های وی درباره مصرف کنندگان را درک می‌کنند. وی افزود:دولت کشورش به منافع تولیدکنندگان و مصرف کنندگان و همچنین، اقتصاد جهانی توجه خواهد داشت.

گفتنی است، گروه اوپک پلاس که شامل کشورهای عضو و همچنین متحدان غیر اوپکی می‌باشد در ماه نوامبر سال گذشته  میلادی موافقت کردند تولیدات خود را در نیمه اول امسال 1.5 میلیون بشکه در روز کاهش دهند. این درست چیزی است که بر خلاف سلیقه دولت ایالات متحده است.

این کاهش تولید ضمن آن ‌که نتوانست در افزایش قیمت نفت تاثیری آنچنانی نسبت به اکتبر سال گذشته  داشته باشد اما تا حدودی موفق شد بخشی از کاهش قیمت نفت برنت که اواخر دسامبرگذشته اتفاق افتاده بود را جبران کند و هفته گذشته با قیمت ۶۷.۱۸ دلار توانست رکورد جدیدی را به ثبت رساند.

توییت این هفته ترامپ، باعث شد قیمت نفت با سقوط چشمگیر 4 درصدی در بازارهای جهانی مواجه شود. در عین حال یک روز پس از آن  قیمت‌ نفت درجهان تحت تاثیر ادامه پایبندی به کاهش تولید اوپک بار دیگر به ثبات رسید و امروز هم متوجه افزایش نرخ آن بودیم. اما عربستان را می‌توان پرچمدار کاهش تولید، بیشتر از مورد توافق شده نام برد که ، قصد دارد تولید خود را درماه مارس تا ۵۰۰ هزار بشکه دیگر کاهش دهد.

اما تمامی این ماجراها منجر به این شد تا صحبت‌های زیادی درباره اینکه آیا گروه اوپک پلاس در نشست اخیر خود درماه آوریل درباره کاهش بیشتر تولید تصمیم‌گیری خواهد کرد وجود دارد، که البته کارشناسان بعید می‌دانند اوپک از موضع خود نسبت به توافق قبلی کوتاه بیاید ، این توافق قرار است تا ماه ژوئن سال جاری ادامه پیدا کند و این درحالی است که فالح وزیر انرژی عربستان اعلام کرد که احتمال تمدید مدت این توافق وجود خواهد داشت. 

اما ذکر این نکته ضروری است که آمریکا با تولید روزانه حدود 11 میلیون بشکه نفت، بزرگترین تولید کننده در جهان است و سیاست‌های دولت ترامپ مبنی بر کاهش قیمت طلای سیاه درجهان بر کسی پوشیده نیست. موضعی که ایالات متحده در قبال کاهش تولید نفت اوپک و به طور مشخص عربستان دارد می‌تواند زمینه مه آلود شدن روابط میان دو کشور را فراهم کند.