۰ نفر

اقتصادآنلاین بررسی می‌کند؛

رایگان شدن انرژی مدارس/ این جیب به آن جیب دولت!

۸ اسفند ۱۳۹۷، ۱۳:۴۸
کد خبر: 338561
رایگان شدن انرژی مدارس/ این جیب به آن جیب دولت!

در حالی که وزارت نیرو سوخت تقریبا رایگان را برای نیروگاه های حرارتی از وزارت نفت تحویل می گیرد و هزینه ای بابت سوخت این تاسیسات به وزارت نفت پرداخت نمی کند و مباحث جدی در این حوزه مطرح است به شدت به مصوبه آب و برق رایگان مدارس در مجلس اعتراض دارد و عنوان می کند این طرح باعث افزایش مصرف مدارس شود، اما آموزش و پرورشی ها می گویند این طرح اجرا نشده که درباره پرمصرفی آن آعلام نظر می شود.

اقتصادآنلاین-لیلا میبان؛ مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بودجه سال 98، طرح رایگان شدن آب و برق مدارس را تصویب کرد. این طرح که سال گذشته از سوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ارائه و به تصویب نمایندگان مجلس رسید، در تدوین آیین نامه به دلیل مخالفت وزارت نیرو، با تعلل روبرو و به مرحله اجرا نرسید.

رایگان شدن قبض آب و برق مخالفان و موافقان بسیاری به همراه داشت، وزارت نیرو از منتقدان اصلی و از سوی دیگر آموزش و پرورش که با کسری بودجه سالانه روبروست، موافق اجرای این طرح و برداشتن هزینه های اضافی از دوش مدارس است. مدیران مدارس معتقدند از اعتبار کافی برای پرداخت هزینه های آب و برق برخوردار نیستند و بدهی های معوق یکی از مهمترین دغدغه های آنهاست و مجبورند هزینه ها را از خانواده ها دریافت کنند.

مخالفان با اشاره به تاثیر منفی رایگان شدن آب و برق مدارس معتقدند این اتفاق باعث افزایش مصرف در مدارس می شود. در همین رابطه اقتصادآنلاین با نمایندگان موافق و مخالف مجلس در کمیسیون های آموزش و انرژی گفت و گویی انجام داده که در ادامه می خوانیم.

هدایت الله خادمی، عضو کمیسیون انرژی مجلس که از مخالفان رایگان کردن آب و برق مدارس است می گوید: آب کالایی هزینه بر و تولید و توزیع آن گران است. کشور نیز در شرایط خشکسالی و  با کمبود آب روبروست. از سوی دیگر با کمبود منابع مالی در برخی اداره ها روبرو هستیم که بعضا باعث عدم پرداخت حقوق کارکنان در 6 ماه گذشته شده است، در نتیجه اگر آب را رایگان در اختیار مدارس و اماکن عمومی قرار دهیم، درآمد شرکت ها کاهش خواهد یافت.

از طرفی وزارت نیرو و آموزش و پرورش هر دو نهادهایی دولتی هستند، و دولت باید بودجه لازم برای قبض آب و برق را به آموزش و پررورش تخصیص دهد. اگر این بودجه اختصاص داده نشود و وزارت نیرو هم پول را دریافت کند، مشکلاتی ایجاد می شود.

این عضو کمیسیون انرژی می گوید هزینه مصرف آب و برق آموزش و پرورش باید پیش بینی شود و بودجه آن در اختیار مدارس قرار گیرد. رایگان کردن انرژی مدارس از این جیب به آن جیب است و باید مدیریت شود، نمی شود به وزرات نیرو بگوییم پول را از مدارس دریافت کنید، اما برای آموزش و پرورش هم بودجه ای درنظر نگیریم.

اختصاص بودجه مشخص به مدارس و مدیریت بهینه، از پرمصرفی جلوگیری می کند. دانش آموزان، باید از سنین پایین متوجه شوند آب و برق هزینه دارد. اعمال هزینه، فرهنگ استفاده بهینه را به همراه خواهد داشت و راهکار موثرتری است.

موافقان با اشاره به بودجه اندک آموزش و پرورش، اجرای این طرح را کمک بزرگی به نظام آموزشی می دانند.

فریده اولادقباد، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و از موافقان که خود طرح رایگان شدن آب و برق مدارس را به مجلس ارائه کرد، در این باره می گوید: این پیشنهاد سال گذشته در کمیسیون آموزش تصویب شد، در کمیسیون تلفیق و بودجه نیز مصوب و در صحن علنی هم رای آورد، اما به حدی در تدوین آیین نامه توسط وزارت نیرو و آموزش و پرورش تعلل شد که  بسیاری از مدارس هزینه را پرداخت کردند، در حالی که قانون مصوب برای عدم پرداخت وجود داشت.

او با اشاره به اینکه امسال این قانون از سوی سازمان برنامه و بودجه تدوین شده است و به تایید مجدد مجلس رسیده می گوید: امسال سازمان برنامه و بودجه در قانون معافیت مدارس را ذکر کرده، در کمیسیون بودجه و صحن رای آورده است و دیگر مخالفت وزارت نیرو فایده ای ندارد. این طرح اساسا بر مبنای اصلاح الگوی مصرف است، اگر وزارت نیرو مدعی است، این طرح باعث پرمصرفی می شود، ما در این قانون سقف تعیین کردیم و در صورتی که سقف مصرف از الگوی تعیین شده بالاتر رود ، مدارس موظف هستند خودشان هزینه آب و برق و گاز را پرداخت کنند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه دولتها باید توجه ویژه¬ای به آموزش و پرورش داشته باشند می گوید: سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی کمتر از ده درصد است و امسال بیش از ده هزار میلیارد کسری بودجه داشت، در نتیجه باید برای آنها معافیت درنظر گرفته شود. مدیران در حال حاضر به کارپرداز مدارس تبدیل شده اند و باید برای آنها راهی ایجاد کرد تا و به فکر ارتقاء کیفیت آموزشی  باشند و به وظایف مدیریتی بپردازند.

اولادقباد در انتها با اشاره به نقش وزارت نیرو و نفت در اجرای بهتر این مصوبه می گوید: امیدواریم وزارت نفت و نیرو این همراهی را داشته باشند، همانگونه که وزارت نیرو سوخت تقریبا رایگان برای نیروگاه های حرارتی از وزارت نفت تحویل می گیرد  و هزینه سوخت را به وزارت نفت پرداخت نمی کند و مشکلی هم پیش نیامده است در این موضوع نیز وزارت نیرو همراهی را داشته باشد. دانش آموزان سرمایه های کشور هستند و نباید اجازه داد تا اتفاقی که در شین آباد و سیستان افتاد مجددا تکرار شود. آموزش و پرورش در زمینه تجهیزات گرمایشی و سرمایشی هم دغدغه دارد و از طرفی 50 درصد بافت مدارس فرسوده هستند که برطرف شدن همه اینها به تلاش و همکاری تمامی وزارتخانه ها نیاز دارد و رایگان شدن قبض آب وبرق مدارس تنها بخشی از آنهاست. سرانه آموزشی به دست مدیر مدرسه نمی رسد، و این معافیت کمکی به مدارس است و انتظار می رود  وزارتخانه های متولی آیین نامه را سریعا تدوین و به مدارس ابلاغ کنند.

 اردکانیان در نشست فعالین بخش خصوصی در نمایشگاه انرژی های تجدیدپذیر مدعی شده بود، رایگان کردن آب و برق باعث پرمصرفی برخی مدارس شده است، اولادقباد در این باره می گوید: اولا که برای این طرح سقف تعیین شده است و در صورت افزایش مصرف، مدرسه موظف است هزینه را پرداخت کند. از طرفی آیین نامه ای تدوین نشد و مدارس قبض ها را پرداخت کردند. این حسن توجه باید از سوی تمامی نهادهای دولتی وجود داشته باشد تا آموزش به حاشیه نرود و در مرکز وظایف مدیریتی مدیران باشد.