۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

دو راهی اوپک/ تحمل ریسک کاهش قیمت یا مقاومت در برابر ترامپ

۸ اسفند ۱۳۹۷، ۱۰:۲۳
کد خبر: 338505
دو راهی اوپک/ تحمل ریسک کاهش قیمت یا مقاومت در برابر ترامپ

توییت دوباره ترامپ در خصوص افزایش قیمت نفت که منجربه کاهش مقطعی قیمت شد، اعضای اوپک را در یک دو راهی برای حفظ روند کاهش تولید و یا آهسته کردن آن قرار داده است.

اقتصادآنلاین-لیلا میبان؛ پس از انتشار پیام ترامپ در توییتر، درباره افزایش قیمت نفت و نارضایتی از این اوضاع، عربستان سعودی و دیگر کشورهای عضو اوپک با یک دوراهی جدید روبرو هستند: تحمل بی نظمی بازار که اقتصاد وابسته به صادرات را از بین می برد و یا مبارزه با رئیس جمهور آمریکا که با اعمال قوانینی برضد اوپک،  نگرانی های بیشتری را برای اعضای اوپک ایجاد کرده است.

به گزارش بلومبرگ، در ماه گذشته اوپک و متحدانش، دور جدید کاهش تولید را در دستور کار قرار دادند تا جلوی افزایش تولید نفت شیل ایالات متحده و تقاضای ضعیف جهانی را بگیرند و این اتفاق منجر به افزایش قیمت نفت در ماه گذشته شد. روند قیمت نفت در فوریه صعودی و بازار به کانال 70 دلار نزدیک شده بود. از ابتدای سال جاری میلادی نیز قیمت نفت 20 درصد افزایش داشت.

باب مک مانی از مقامات پیشین کاخ سفید در زمان ریاست جمهوری جورج بوش معتقد است وقایع اخیر نشان می دهد اوپک و متحدانش نمی توانند فشار رئیس جمهور ترامپ را نادیده بگیرند. از آنجایی که افزایش قیمت نفت، باعث حساسیت مقامات واشنگتن شده است، اوپک پلاس تعدیل در کاهش تولید را در مورد نظر داشته باشد.

اوپک در سال ۲۰۱۸ به انتخاب های مشابه، پاسخ های مختلفی داده است.

در تابستان ترامپ از مقامات سعودی درخواست کرد تا با توجه به تحریم ایران، تولید نفت خود را افزایش دهند، که با موافقت سعودی ها مواجه شد و آنها با افزایش تولید یک رکورد جدید را ثبت کردند. اما در شب نشست دسامبر، ترامپ درخواست کرد تا تولید نفت بالا بماند، اما با مخالفت اوپک و متحدانش مواجه شد و در نهایت کاهش 1میلیون و دویست هزار بشکه نفت در روز به تصویب رسید.

بین این دو تصمیم، اتفاق دیگری نیز افتاد، دولت ترامپ در ماه می اعلام کرد تولید نفت ایران را به صفر می رساند، اما با رشد قیمت ها ناشی از نگرانی جهانی ازکاهش عرضه ایران در ماه نوامبر 8 مشتری نفت کشورمان را از این تحریم ها معاف کرد تا از افزایش قیمت جلوگیری شود. در نتیجه در سه ماهه چهارم سال گذشته میلادی حدود ۴۰ درصد  بهای طلای سیاه کاهش یافت و این ضربه سنگینی برای اوپک و متحدانش محسوب می شد.

اوپک

با این اوصاف و به گفته دو مقام رسمی در خلیج فارس، این سازمان از این اشتباه درس گرفته است و بعید به نظر می رسد که آن را تکرار کند.

به گفته یک تحلیلگر بازار، ترامپ دو کشور اصلی اوپک را تحریم کرده است و از اعضای دیگر می خواهد با او به توافق برسند.

به گفته الیور جاکوب، از مدیران یک شرکت نفتی در سوئیس، عربستان سعودی ممکن است بر این باور باشد که اگر ایالات متحده از کمبود عرضه ترسیده است، باید منابع اضطراری نفت خود را به اشتراک گذارد. عربستان سعودی احتمالا درصدد است ترامپ را متقاعد کند تا از ذخایر استراتژیک خود استفاده کند.

با این وجود پاسخ بازار به توییت ترامپ در روز گذشته نشان می دهد سعودی ها ممکن است سرعت کاهش تولید را آهسته تر کنند. قیمت نفت خام برنت و وست تگزاس اینترمدیت پس از توییت ترامپ بیش از سه درصد کاهش یافت اما مجدد روند اصلاح را پیش گرفته است. در این میان احتیاط عمده اوپک به این دلیل است که کنگره آمریکا با لایحه نوپک نیز می تواند تهدید برای اوپک به حساب آید.

اوپک

واکنش اوپک و متحدانش احتمالا در نشست 18 مارس باکو واضح تر خواهد شد و تصمیمات آنها تاثیر خود بر بازار جهانی نفت را نشان خواهد داد.