۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

یارانه انرژی در جیب پردرآمدها/ اقتصاد سیاست زده مانع توسعه است

۷ اسفند ۱۳۹۷، ۱۴:۰۹
کد خبر: 338318
یارانه انرژی در جیب پردرآمدها/ اقتصاد سیاست زده مانع توسعه است

به دلیل واقعی نبودن قیمت حامل های انرژی بخش خصوصی نمی تواند در این قسمت سرمایه گذاری کند.

اقتصادآنلاین - لیلا میبان؛ رئیس فدراسیون انرژی و صنایع وابسته ایران در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت:  بخش خصوصی و سیاست گذاران برای بزرگ شدن کیک اقتصاد کوتاهی داشته اند. تا زمانی که آزادسازی قیمت انجام نشود، ریشه فساد خشک نمی شود.

وی درخصوص یارانه های انرژی گفت: دولت سالی 4 برابر بودجه یارانه انرژی می دهد، و این یارانه به نفع دهک های بالای جامعه است. این سبک یارانه عدالت اجتماعی را برقرار نمی کند و ظلم به کم مصرف هاست.

محمد پارسا درباره سرمایه گذاری بخش خصوصی در زمینه انرژی گفت: با شرایط فعلی بخش خصوصی نمی تواند در بخش انرژی سرمایه گذاری کند زیرا قیمت ها واقعی نیست.

او درخصوص ارزان بودن قبوض آب و برق و گاز گفت:شعار عرضه ارزان آب و برق و گاز به مردم  بیشتر به طبقه ضعیف آسیب می رساند. پیشنهاد ما این است که با ارائه کارت انرژی و عرضه در بورس جلوی ضرر بیشتر به کم مصرف ها گرفته شود. واقعی شدن قیمت ها در تمامی حوزه های انرژی به گونه ای باشد که مردم لطمه نبینند و برای آن راهکار وجود دارد و باید معادل تورم قیمت حامل های انرژی را بالا برد.

رئیس فدراسیون صادرات انرژی ایران در ادامه گفت: تصمیم مجلس هفتم در تثبیت رشد قیمت حامل های انرژی اشتباه بزرگی بود و بزرگترین آسیب را به اقتصادانرژی وارد کرد.

او درباره سیاست های دولت در واگذاری نیروگاه ها به بخش خصوصی اظهار داشت:کشوری که رتبه دهم دنیا در تولید برق را دارد، در سال گذشته 10 هزار مگاوات کمبود برق داشته زیرا نیروگاه ها را به شبه دولتی هایی واگذار کردند و امکان پرداخت مطالبات آنها را ندارند. در نتیجه اکنون کسی روی نیروگاه ها سرمایه گذاری نمی کند.

او با اشاره به ظرفیت ایران در برخورداری از منابع انرژی اظهارداشت:ایران هاب انرژی منطقه است و می تواند بزرگترین صادرکننده برق باشد. اروپایی ها اعلام کردند خواهان خرید 5 هزارمگاوات برق از ایران هستند، اما دولت فکر جدی اقتصادی ندارد و از این فرصت بهره نمیبرد .

پارسا با اشاره به صادرات نفت نیز گفت: نباید به نفت نگاه بخشی داشته باشیم، قدرت ایران باید به حدی باشد که همسایگان به جای نفت و گاز از ما برق خریداری کنند. 

سیاسی کاری  در برخی بخش های کشور غالب است درحالی که در اقتصاد نمی شود سیاسی کار بود و باید خصوصی سازی و آزادسازی قیمت با ارائه راهکارهای اصولی انجام شود. 

این فعال بخش خصوصی با اشاره به نقش دولت در اقتصاد انرژی گفت: دولت ما واردات محور است و یارانه را به این بخش اختصاص می دهد. بزرگترین دارایی ما علاوه بر منابع طبیعی، منابع انسانی است که باید مورد حمایت بخش خصوصی و دولت قرار گیرد. 

او با اشاره به نقش مالیات در اقتصاد گفت: درپرداخت مالیات باید دقیق تر عمل کرد، در حال حاضر شرکت های دولتی قیمت ها را صوری می گذارند تا خود به دولت مالیات ندهند در حالی که اگر مالیات ها پرداخت شود معادل بودجه کشور درآمد داریم و نیازی به صادرات نفت نیست.