۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

نمایشگاه کم رونق انرژی‌های تجدیدپذیر به پایان رسید/انرژی‌های پاک، نیازمند اهتمام ویژه وزارت نیرو

۵ اسفند ۱۳۹۷، ۱۷:۴۱
کد خبر: 337932
نمایشگاه کم رونق انرژی‌های تجدیدپذیر به پایان رسید/انرژی‌های پاک، نیازمند اهتمام ویژه وزارت نیرو

نمایشگاه انرژی های تجدیدپذیر با حضور کم رونق شرکت های داخلی و خارجی به کار خود پایان داد. شرایط اقتصادی، دریافت بدهی های معوق نیروگاه ها و افزاش نرخ ارز که منجر به کاهش تمایل برای سرمایه گذاری در این بخش شده است، فضای کلی نمایشگاه را صرفا به انتقال دغدغه های مالی و دریافت مطالبات سرمایه گذاران تقلیل داد.

اقتصادآنلاین - لیلا میبان؛ نمایشگاه انرژیهای تجدیدپذیر، صرفه جویی و بهره وری انرژی در حالی امروز به کار خود پایان داد که علی رغم افزایش رقابت این عرصه در بازارهای جهانی، اما این نمایشگاه در فضایی کوچک تر و با پویایی کمتری نسبت به سال های قبل برگزار شد.

حضور کم رنگ شرکت های داخلی و کاهش تعداد شرکت کنندگان نشان دهنده کاهش تمایل سرمایه گذاران به حضور در این بخش  مهم تولید انرژی است.

حضور شرکت های خارجی نیز در این نمایشگاه مانند سال قبل پررنگ نبود. علی رغم اعلام حضور 6 کشور خارجی در نمایشگاه، تنها غرفه داری از چین، آن هم به عنوان بازاریاب فروش قطعات در نمایشگاه حاضر بود. بعلاوه نماینده ترکیه نیز به صورت مشترک با شرکتی ایرانی در نمایشگاه حضور ثابت داشتند. تحریم ایران و مشکلات ایجاد شده درخصوص تبادلات ارزی سرمایه گذاران خارجی از مهمترین دلایل عدم حضور شرکت های خارجی در این نمایشگاه بود.

در مجموع تعداد شرکت کنندگان در این نمایشگاه بیشتر در اندازه یک نمایشگاه داخلی کوچک بود تا نمایشگاهی بین المللی که ظرفیت ساز حضور شرکت های داخلی و خارجی و رشد این صنعت در کشور باشد.

از سوی دیگر بخش وسیعی از غرفه ها به فروش قطعات سیم و کابل و ترانسفورماتورها اختصاص داشت و نمایش پنل ها خورشیدی و تجهیزات اصلی این صنعت کمرنگ تر بود.

شرکت کنندگان در این نمایشگاه با اشاره به مشکلات ایجاد شده پس از تغیر نرخ ارز، مهمترین دغدغه خود را ورود سرمایه به بازار با نرخ ارز و بازگشت پول به سرمایه گذاران به ریال عنوان کردند.

به گفته فعالین بخش خصوصی در این صنعت، بازپرداخت حق عوارض متعلق به این بخش در اواخر بهمن و اسفند همانند زمان برگزاری این نمایشگاه در انتهای سال نامناسب است و  وزارت نیرو باید این زمان را اصلاح کند.

حضور رسانه ها نیز در این نمایشگاه بیشتر به پوشش حضور وزیرنیرو و معاونین او در نمایشگاه اختصاص پیدا کرده بود و در روزهای میانی برگزاری نمایشگاه خبرنگاران در غرفه ها کم تر ظاهر شده و دغدغه های شرکت کنندگان با توجه به فرصت فراهم شده تنها توسط چند رسانه خاص منتقل می شد.

نشست های جانبی نمایشگاه که توسط انجمن های فعال حوزه انرژی های تجدیدپذیر برگزار شد  و به بررسی فنی چالش های این حوزه می پرداخت نیز از پوشش رسانه ای کمتری برخوردار بود.

وزیر نیرو هم که در آخرین روز برگزاری از نمایشگاه بازدید داشت در نشست خبری فعالین بخش خصوصی درخصوص فرصت ها و چالش های توسعه انرژی های تجدیدپذیر حضور پیدا کرد، پس از تکرار درخواست سرمایه گذاران درباره پرداخت به موقع عوارض و ارائه راهکار درخصوص تفکیک منابع که منجر به تسریع در بازپرداخت وصول سرمایه گذاران خواهد شد، درخواست کرد تا از تکرار مجدد این موضوع پرهیز شود. این در حالی است که مهمترین دغدغه شرکت کنندگان در این نمایشگاه و دلیل اصلی حضور کمرنگ سرمایه گذاران در بخش انرژی های تجدیدپذیر عدم پرداخت به موقع مطالبات، تغییر نرخ ارز که منجر به کاهش تمایل برای سرمایه گذاری در این بخش شده  و همچنین مساله تحریم ها می باشد.

فعالین بخش خصوصی در صورتی می توانند در خصوص فرصت های این بخش به ارائه دیدگاه بپردازند که نگرانی های مالی درخصوص عدم پرداخت مطالبات را پشت سرگذارند.

از سوی دیگر باید بدهی های وزارت نیرو به این بخش پرداخت شده باشد تا چالش ها از سطح مالی به سایر سطوح از جمله مساله تحریم ها و عدم جذب سرمایه گذار خارجی و سایر تخصص های فنی که در این حوزه به آن نیاز است انتقال پیدا کند.

نمایشگاه با تمام کاستی ها به اتمام رسید و فعالین بخش خصوصی حوزه انرژی های تجدیدپذیر همچنان امیدوارند مطالبات آنها درخصوص پرداخت عوارض مشترکین  به موقع پرداخت و این صنعت مورد توجه ویژه وزارت نیرو و سازمان های مربوطه قرار گیرد.