۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

معرفی ۱۰نیروگاه بزرگ خورشیدی در دنیا /چین و هند مالک بزرگترین نیروگاه‌های خورشیدی جهان هستند

۴ اسفند ۱۳۹۷، ۱۶:۱۰
کد خبر: 337687
معرفی ۱۰نیروگاه بزرگ خورشیدی در دنیا /چین و هند مالک بزرگترین نیروگاه‌های خورشیدی جهان هستند

در میان ده نیروگاه بزرگ خورشیدی در جهان از لحاظ ظرفیت تولید و وسعت ، چینی‌ها و هندی رتبه اول تا پنجم را به خود اختصاص داده اند، در کنار آن‌ها همچنین ایالات متحده نیز سهم قابل توجهی در این رده بندی را داراست.

اقتصادآنلاین - عبدالله محمدی؛ شناخت قابلیت‌ها و سرمایه گذاری‌های متعدد جهت استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر در کشورهای توسعه یافته، به شکل جدی دنبال و آن‌ها تماما در پی یافتن راه‌هایی برای  جایگزین کردن سوخت‌های کم آلاینده به جای سوخت های از نوع فسیلی هستند. 

از مهم‌ترین اقدامات کشور‌های پیشرفته در جهت کاهش تخریب و آلودگی‌های زیست محیطی اختصاص هزینه‌های قابل توجه ، جهت ساخت نیروگاه‌های خورشیدی و بادی است. 

کشورهای آمریکا، چین، هند، ژاپن و کره را می‌توان بزرگترین سرمایه گذاران در حوزه ساخت نیروگاه‌های خورشیدی برشمرد که البته دراین بین ، سهم سه کشور نخست بیشتر از سایر کشورهاست، به طوری‌که ۱۰ نیروگاه بزرگ خورشیدی جهان متلعق به آن‌ها می‌باشد که بر اساس وسعت و ظرفیت تولیدی به معرفی هریک از آن‌ها خواهیم پرداخت. نکته جالب در این رده بندی آن است که ، رتبه‌های اول تا پنجم بزرگترین نیروگاه‌های خورشیدی جهان به لحاظ ظرفیت تولید و‌ وسعت را  چینی‌ها و هندی‌ها به خود اختصاص داده اند.

نیروگاه تِنگِر و داتونگ چین به ترتیب با ظرفیت تولید ١٥٠٠ و   ١٠٠٠  مگاوات، رتبه‌های اول و دوم این فهرست را در جهان دارا هستند.

پس از آن‌ها نیروگاه خورشیدی آلترای هند با ظرفیت تولید ۹۰۰ مگاوات در روز، جایگاه سوم را در اختیار دارد ، سپس با نگاهی فهرست بازهم نام چینی‌هارا را می‌توان دید، نیروگاه لانگی با ظرفیت تولید ۸۵۰ مگاوات جایگاه چهارم را از این حیث داراست.

رتبه پنجم هم با تولید ۶۴۸ مگاوات در اختیار کاموتی هند می‌باشد.

رتبه ششم در این رده بندی به نیروگاه خورشیدی استار در ایالات متحده با ظرفیت تولید ۵۷۹ مگاوات در روز اختصاص دارد.

جایگاه هفتم هم در اختیار توپاز آمریکا با ظرفیت ۵۵۰ و وسعت ۲۴ می‌باشد، اما نیروگاه کوپر ایالات متحده با وجود آنکه ظرفیت تولیدش با رقم ۵۵۲ مگاوات بالاتر از توپاز است اما به جهت وسعت و اندازه کم‌تر ، نسبت به آن در رده هشتم قرار دارد.

رتبه‌های نهم و دهم را نیز به ترتیب دیزرت آمریکا با ۵۵۰  و هوانگی چین با ۵۰۰ مگاوات در اختیار دارند.

این تنها ۱۰ مورد از بزرگترین نیروگاه‌های خورشیدی جهان است. گفتنی است کشورهای، نروژ، انگلستان، آلمان، سوییس ، هلند و برزیل در سالیان اخیر نسبت به استفاده از انرژی‌ خورشیدی سرمایه گذاری‌های بسیاری را انجام داده‌اند.