۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

مجوز بهارستانی‌ها به وزارت نفت در خصوص انتشار سه میلیارد دلار اوراق اسلامی/اوراق معاف از مالیات وارد عرصه نفت می‌شوند

۳۰ بهمن ۱۳۹۷، ۱۵:۰۲
کد خبر: 336969
مجوز بهارستانی‌ها به وزارت نفت در خصوص انتشار سه میلیارد دلار اوراق اسلامی/اوراق معاف از مالیات وارد عرصه نفت می‌شوند

چهارمین روز بررسی لایحه بودجه 98 امروز در حالی پیگیری شد که نمایندگان مجلس به وزارت نفت مجوز انتشار سه میلیارد دلار اوراق اسلامی را دادند.

اقتصادآنلاین - عبدالله محمدی؛ چندی پیش جلال میرزایی یکی از اعضای کمیسیون مجلس اعلام کرد، وزرات نفت می‌تواند از طریق شرکت‌های دولتی تابع ذی‌ربط تا سقف ۳ میلیارد دلار اوراق مالی اسلامی به صورت ریالی یا ارزی با تصویب دولت منتشر کند. او همچنین اظهار داشت: در تبصره یک لایحه بودجه سال ۹۸ احکام مرتبط با تعیین تکلیف درآمدهایی  مشخص شده . همچنین در تبصره ۲ نیز به درآمدهای ناشی از خصوصی‌سازی و اصل ۴۴ پرداخته شد، اما در تبصره ۳  این لایحه موضوع تامین مالی پروژه‌ها مطرح است.

میرزایی همچنین اشاره کرد: در مصوبه‌ای دیگر مقرر شد ۲۰۰مبلغ  میلیارد ریال از بدهی دولت به اشخاص حقیقی، حقوقی اعم از تعاونی یا خصوصی از محل تحویل نفت خام به این اشخاص با قیمت بورس انرژی پرداخت شود. همچنین بر اساس مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق بودجه، دولت مجاز شد در بازارچه‌های مرزی کشور، بنزین را با نرخ ترجیحی ارائه و درآمد حاصله از این محل را به خزانه واریز کند.

او در ادامه  بیان کرد ، در بخش دیگری از بررسی بودجه، مصوب شده تا شرکت‌های دولتی تا سقف ۴۵ هزار میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی با تضمین بازپرداخت اصل و سود توسط خود امکان انتشار داشته باشند و دولت نیز مجاز است تا سقف ۲۹۰ هزار میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی تسویه نشده را منتشر کند تا بدهی خود را از این طریق تسویه کند. همچنین وزارت نفت برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های نفت و گاز با اولویت میدان‌های مشترک مجاز است با تصویب شورای اقتصاد، اوراق مالی اسلامی به صورت ریالی یا ارزی منتشر کند.

این در حالی است که امروز و در ادامه بررسی کلیات لایحه بودجه سال آینده ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی خود با بندهای (ح) و (ط) از تبصره پنج این لایحه موافقت کردند.

در بند (ح) آمده است: دولت برای بازپرداخت اصل و سود اوراق سررسید در سال ۹۸ تـا معــادل ۵۰ هزار میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی ریالی منتشر کند. اصل و سود و هزینه‌های وارده بر انتشار این اوراق در بودجه‌های سنواتی کل کشور پیش‌بینی می‌شود.

در ادامه همچنین نمایندگان خانه ملت به وزارت نفت اجازه انتشار سه میلیارد دلار اوراق اسلامی را دادند.

مطابق آن وزارت نفت می‌تواند از طریق شرکت‌های دولتی تابعه ذی‌ربط تا سقف سه میلیارد  دلار اوراق مالی اسلامی به دو صورت ریالی و ارزی با تصویب هیئت ‌وزیران منتشر کند.