۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

مدیریت مصرف آب، معظل حل نشده وزارت نیرو/ نیروگاه‌ها به درستی واگذار نشده‌اند

۳۰ بهمن ۱۳۹۷، ۱۴:۰۱
کد خبر: 336954
مدیریت مصرف آب، معظل حل نشده وزارت نیرو/ نیروگاه‌ها به درستی واگذار نشده‌اند

مهمترین مباحث و انتقادات مطرح شده از سوی کارشناسان در صبحانه کاری اتاق بازرگانی، نبود سیاست منسجم در خصوص مدیریت مصرف آب از سوی وزارت نیرو و همچنین عدم تغییر در تعرفه‌های پرداختی به نیروگاه‌ها بود.

اقتصادآنلاین-منصوره محمدی؛ وزیر نیرو در صبحانه کاری اتاق بازرگانی حضور پیدا کرد. در این جلسه که با حضور جمعی از فعالین حوزه آب و برق، فعالین حوزه اقتصادی و روسای اتاق بازرگانی استان ها برگزار شد، نمایندگان تشکل ها به ارائه نقطه نظرات درباره مشکلات و چالش های پیش روی حوزه آب و برق در کشور پرداختند.

در این جلسه  شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به تشکیل کارگروه خصوصی آب اعلام کرد مطالعات عمیقی در مورد آب و بحران‌های پیش‌رو توسط این کارگروه انجام داد و به  دفتر مقام معظم رهبری  ارائه که منجر به جلوگیری از طرح فدک شد

وزارت نیرو برای مقابله با نرخ متغییر دلار راه حل ارائه کند

در ادامه جلسه شمس اردکانی رئیس کمیته انرژی وزارت نیرو با اشاره به علاقه سرمایه گذاران خارجی برای حضور در ایران گفت: باید سرمایه ها در این بخش به نحوی اقتصادی شود که به انباشت سرمایه آب و برق در ایران منجر شود. سرمایه گذاران خارجی علاقه مند به سرمایه گذاری در این بخش هستند، اما مراتب پرداخت وزارت نیرو به ریال است و این امر باید حل شود. وزارت نیرو باید این موضوع را در دولت مطرح کند تا برای مقابله با نرخ متغییر دلار راه حلی ارائه شود و این راه حل پول مجازی است.

لزوم حضور نماینده اتاق بازرگانی در شورای عالی آب

در ادامه عسگرپور رئیس فدراسیون آب ایران با اشاره به همکاری بخش خصوصی با وزارت نیرو گفت این ارتباط باید به صورت ارگانیک و در سطوح بالاتر انجام گیرد و نماینده ای از طرف اتاق در شورای عالی آب حضور داشته باشد. همچنین در بخش طرح های نیمه تمام همکاری های آغاز شده است اما به نتیجه نمی رسد و مورد نظر ما نیست. بحث اوراق و تنظیم عرضه اوراق نیز نیازمند تدابیر ویژه وزارت نیرو است. وزارت نیرو باید در اتاق فکر خود همکاری صنعت آب را داشته باشد.

کم کاری وزارت نیرو در وصول بدهی طلبکاران دولت از تبصره 5

طبیب زاده نماینده اتاق کرمان با ابراز نارضایتی از عدم پرداخت بدهی های وزرات نیرو به بخش خصوصی گفت: وزارت نیرو باید تمهیداتی در نظر گیرد تا اعتماد بخش خصوصی جلب شود.

وی با اشاره به کم کاری وزارت نیرو در وصول بدهی طلبکاران دولت از تبصره 5 گفت: مصوبه شورای اقتصاد در پنج سال گذشته اجرا نشده و امکان اداره بنگاه ها با هزینه ثابت و درآمد متغیر وجود ندارد.

از سوی دیگر حق الوعده نیروگاه های سیکل ترکیبی که در سال 92 تصویب شده در دو سال گذشته پرداخت نشده است و این امر باعث به تعویق افتادن ورود چهار نیرگاه 400 مگاواتی به مدار و اتلاف سرمایه گذاری 2 میلیارد دلاری  می شود و در نهایت 70 درصد نیروگاه ها دچار زیان و از مدار خارج خواهند شد.  

طبیب زاده با اشاره به وضعیت آب در استان کرمان و  انتقاد از سیاست های وزارت نیرو در این زمینه گفت: هیچ سیاستی برای اصلاح مصرف آب وجود ندراد. ترکیب مصرف آب همچنان با فرمول  94 درصد آب کشاورزی، یک درصد صنعت و 4 درصد شرب می باشد که این ترکیب مهمترین عامل محدودیت توسعه است. البته رفتاری  نیز برای اصلاح الگوی مصرف آب وجود ندارد. از سوی دیگر ماده 27 و 28 قانون تولید منابع آب هنوز توسط وزارت نیرو اجرایی نشده است و این وزارتخانه ابزاری برای اندازه گیری آب هم ندارد.

توزیع ناعادلانه فشار اقتصادی به بخش خصوصی صنعت برق

در ادامه بخشی رئیس هیئت مدیره سندیکای برق ایران با اشاره به اقتصادکلان صنعت برق گفت: رانت یارانه سنگینی که به صنایع خام فروش ارائه می شود،  پولی است که باید در صنعت برق و سرمایه گذاری های کلان زیرساختی و بخش خصوصی فعال در این صنایع به کار برده شود، اما به صورت سودهای کلان انباشته در بخش دیگری خود را نشان می دهد.

وی با اشاره به سیاست های کاهش تلفات بهره وری گفت: تا وقتی قیمت تعرفه ها اصلاح نشود، این پروژه ها اقتصادی نخواهد بود و می توانیم با ایجاد نهاد ریگلاتوری و بورس بازار برق این مشکلات را سامان دهیم تا  قیمت واقعی برق در بورس بازار مشخص شود.

وی با اشاره با نامناسب بودن رابطه حقوقی و قراردادی بخش دولتی و خصوصی گفت: این رابطه در شرایط عدم ثبات اقتصادی جوابگوی تغییرات نیست و ریسک های این اتفاق  به صورت عادلانه بین طرفین تقسیم نشده است، در نتیجه با تغییر نرخ ارز، تنها بخش خصوصی متضرر می شود و با توجه به وضعیت اقتصادی انگیزه ای برای سرمایه گذاری وجود ندارد.

وزارت نیرو بخش خصوصی را در جریان سیاست های اصلاح ساختاری خود قرار دهد

در ادامه مهندس کشاورز از مرکز مطالعات آب اتاق بازرگانی با اشاره به نگرانی اتاق بازرگانی از فضای کسب و کار در حوزه آب گفت: وزارت نیرو اعلام کرد اصلاح ساختار را در دستور کار قرار داده است بخش خصوصی را در جریان  سیاست های اصلاح ساختار قرار دهد و جایگاه بخش خصوصی را به صورت شفاف مشخص کند.

وی با اشاره ارائه گزارش وضعیت آب  از سوی اتاق بازرگانی به مجلس گفت: بررسی این گزارش با گذشت زمان از سوی وزارت نیرو مسکوت مانده است.

در ادامه مهندس ادیب فر ریاست کل انرژی های تجدیدپذیر ایران با اشاره به تغییر نرخ ارز و ثابت ماندن تعرفه های پرداخت گفت این امر منجر به متوقف شدن پروژه های نیروگاه های تجدیدپذیر شد.

مرادلو از انجمن تولیدکنندگان نیز با اشاره به افزایش نرخ ارز و بالارفتن هزینه های تولید گفت: با وجود این هزینه ها انصاف نیست اقدامی از سوی وزارت نیرو صورت گیرد. از طرفی عدم تمدید قراردادها نیز  سرمایه گذاران را بلاتکلیف کرده است.

عملکرد نامناسب وزارت نیرو در واگذاری نیروگاه ها

در خاتمه چمن آرا، نمانیده اتاق در کارگروه طرح های نیمه تمام وزارات نیرو در خصوص واگذاری نیروگاه ها گفت این وزارتخانه در خصوص واگذاری نیروگاه ها خوب عمل نکرد.

پس از ارائه نظرات اعضای حاضر در جلسه وزیر نیرو تنها به چند نکته مطرح شده در این جلسه اشاره و گفت: در شرایط تحریم، نیازمند همکاری نزدیک تر بین دولت و بخش خصوصی هستیم؛ و از اکنون تا پایان شهریورماه ۹۸، در یک دوره آزمایشی، یکی از نمایندگان اتاق بازرگانی به عنوان شرکت کننده در جلسه های شرکت های مادرتخصصی حضور پیدا کنند.

البته دلیل این نکته که چرا نمایندگان اتاق بازرگانی با وجود نظرات و مشکلات ارائه شده تنها به عنوان ناظر در جلسات اجازه حضور پیدا کرده اند بیان نشد.