۰ نفر

مدیر اسبق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت:

مشکل مدیریتی و نبود برنامه باعث خارج شدن ما از بازار انرژی جهان شد

۲۹ بهمن ۱۳۹۷، ۱۴:۳۸
کد خبر: 336727
مشکل مدیریتی و نبود برنامه باعث خارج شدن ما از بازار انرژی جهان شد

مدیر اسبق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت با اشاره به اینکه در ایران خودمان سرمایه‌گذاری می‌کنیم و بعد به دنبال تولید می‌رویم، گفت: در دیگر کشورها شرایط برعکس است، به طوری که مشتری به دنبال انرژی می‌رود و در کشور مبدأ سرمایه‌گذاری می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، علی اصغر عرشی در همایشی که امروز در حال برگزاری است با اشاره به اینکه من اعتقاد ندارم که ایران را خارجی‌ها از بازار بیرون کرده‌اند بلکه مشکل مدیریتی و نبود برنامه موجب شد که خودمان از بازار خارج شویم، گفت: ما باید فارغ از مسائل سیاسی به موضوعات اقتصادی نگاه کنیم و مهم‌ترین مشکل ما بحث قیمت‌گذاری و مدیریت ریسک و قیمت بالا بود که به آن توجه نشد.

مدیر اسبق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت گفت:‌ در مورد قراردادها و سرمایه‌گذاری نیز موضوعات مختلفی مطرح است. به طوری که ما خودمان سرمایه‌گذاری می‌کنیم و بعد تولید انجام می‌دهیم، در صورتی که در دنیا اصلا این گونه عمل نمی‌شود و واقعیت این است که کشوری که نیاز به انرژی دارد، با کشور صاحب انرژی مذاکره می‌کند و یک قرارداد طولانی‌مدت ۲۰ یا ۲۵ ساله منعقد می‌کند و این قرارداد را به بانک برده و از بانک پول برای سرمایه‌گذاری جذب می‌کند، اما در ایران همانطور که گفتم قضیه برعکس است، ما خودمان هم سرمایه گذار ی می‌کنیم هم تولید می‌کنیم و بعد به دنبال مشتری می‌رویم تا انرژی موردنیاز را بفروشیم.

وی با اشاره به موضوع LNG گفت: در حال حاضر انگلستان یک سوم از گاز مورد نیاز خود را از قطر وارد می‌کند، اما در ایران هنوز هیچ حرکتی برای تولید LNG نکرده‌ایم.

وی همچنین تصریح کرد: قطری‌ها قراردادهای جذابی دارند که مهم‌ترین آن قرارداد مشارکت در تولید است. به طوری که شرکت‌های بزرگ خارجی در میادین گازی قطر سهم دارند و از این طریق توانسته‌اند حتی در میدان گازی پارس جنوبی یا در آن طرف به عنوان گنبد شمالی مطرح می‌شود، حجم قابل توجهی از این گاز میدان مشترک را برداشت کند.