۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

محدوده قانونی صندوق توسعه ملی برای دسترسی به درآمدهای نفتی مشخص شد/ تکلیف شرکت ملی نفت بابت خوراک پتروشیمی‌ها

۲۸ بهمن ۱۳۹۷، ۱۲:۰۵
کد خبر: 336472
محدوده قانونی صندوق توسعه ملی برای دسترسی به درآمدهای نفتی مشخص شد/ تکلیف شرکت ملی نفت بابت خوراک پتروشیمی‌ها

در جلسه علنی امروز صبح مجلس، نمایندگان با واریز ۲۰ درصد از محل درآمدهای نفتی به صندوق توسعه ملی و همچنین واریز ۶ هزار میلیارد تومان از سوی شرکت ملی نفت به حساب خزانه‌داری بابت خوراک پتروشیمی‌ها موافقت کردند.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ بهارستانی‌ها امروز صبح در جریان بررسی جزئیات بخش درآمدی لایحه بودجه سال 98 با بند (الف) تبصره (1) موافقت کردند.

گفتنی است در ابتدای جلسه علنی امروز رئیس مجلس از دستور ویژه رهبری برای سهم صندوق توسعه از منابع حاصل از صادرات نفت خبر داد گفت: با توجه به اینکه رهبری سالانه سیاست‌های صندوق توسعه ملی را تعیین می‌فرمایند و سهم این صندوق را از منابع حاصل از صادرات نفت ۳درصد اضافه می‌کنند اما ایشان امسال کتبا اعلام فرمودند که با توجه به شرایط کنونی کشور این سهم ۲۰ درصد تعیین شود.

گفتنی است در بند (الف) تبصره یک آمده است: سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت (نفت خام، میعانات گازی و خالص صادرات گاز) بیست ‌درصدتعیین می‌شود. در این صورت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است در طول سال و متناسب با وصول منابع، نسبت به واریز این وجوه و سهم چهارده و نیم‌‌درصدشرکت ملی نفت ایران از کل صادرات نفت خام و میعانات گازی(معاف از تقسیم سود سهام دولت) و سهم چهارده و نیم‌‌درصد شرکت  دولتی تابعه وزارت نفت از محل خالص صادرات گاز (معاف از تقسیم سود سهام دولت و مالیات با نرخ صفر) و همچنین سهم سه ‌‌درصدموضوع ردیف درآمدی 210109 جدول شماره(5) این قانون اقدام کند.

لازم به ذکر است مبالغ مذکور به‌صورت ماهانه واریز و از ماه یازدهم سال محاسبه و تسویه می‌شود.مابه‌التفاوت سهم بیست درصد تعیین شده تا سهم قانونی سی وچهاردرصدصندوق توسعه ملی به عنوان بدهی دولت به این صندوق تلقی می شود.

گفتنی است گزارش هزینه‌کرد وجوه سهم چهارده ونیم درصد مربوط به سهم شرکت ملی نفت ایران هر سه ماه یک‌بار توسط وزارت نفت به مجلس شورای اسلامی و کمیسیون‌های برنامه و بودجه و محاسبات و انرژی مجلس شورای اسلامی و سازمان برنامه و بودجه کشور ارائه خواهد شد.

از سوی دیگر همچنین شرکت ملی نفت مکلف به واریز ۶ هزار میلیارد تومان به حساب خزانه‌داری بابت خوراک پتروشیمی‌ها شد.