۰ نفر

نمایندگان مجلس در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین تشریح کردند؛

آخرین دفاعیات مجلسی‌ها از رد یا قبول نامه در مورد وزیر نفت/ حفظ منافع کشور در اولویت است

۲۵ بهمن ۱۳۹۷، ۱۳:۲۲
کد خبر: 335905
آخرین دفاعیات مجلسی‌ها از رد یا قبول نامه در مورد وزیر نفت/ حفظ منافع کشور در اولویت است

با انتشار نامه سرگشاده 72 تن از نمایندگان مجلس به سران سه قوه در خصوص ناکارآمدی و نقد مدیریت در وزارت نفت و نامه ای دیگر در جهت دفاع از وزیر نفت ، موجی از انتقادات و دفاعیات موافقان و مخالفان این مکاتبات را به همراه داشته است.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ اوایل ماه جاری ۷۲ نماینده مجلس به روسای قوای سه‌گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نامه نوشته و ضمن اشاره به سوءمدیریت‌هانسبت به نوع بیژن زنگنه در وزارت نفت، خواستار اصلاح مدیریت این وزارتخانه شدند. در این میان اما وزیر نفت در سخنانی اغلب موارد مطرح شده در این نامه را غیرکارشناسی خواند. از سویی دیگر اما نمایندگان امضا کننده این نامه در جدیدترین صحبت ها از بندهای مطرح شده دفاع کردند.

حاجی دلیگانی با رد این موضوع که بندهای نامه به سران قوا غیرکارشناسی بوده ، گفت: هر شخصی که مدعی است موارد بیان شده در این نامه غیرکارشناسی است می تواند دلیل بیاورد و ما پذیرا هستیم. نماینده شاهین شهر همچنین افزود: موارد ذکر شده در این نامه تماما در زمینه  اقتصاد انرژی است و به هیچ عنوان نمی تواند حامل مواضع سیاسی باشد. از آنجاکه این نامه شفاف و غیرمحرمانه منتشر شد، از منتقدین نیز می خواهیم به صورت شفاف و غیر محرمانه پاسخ دهند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا نامه را در مجلس مطرح نکردید و سران سه قوه را خطاب قرار دادید گفت: مطرح کردن این موضوع در صحن مجلس دیگر نتیجه ای ندارد و از این رو با سران سه قوه در خصوص مشکلات صنعت نفت اتمام حجت کردیم.

حاجی دلیگانی همچنین افزود: اگر سران سه قوه به این نامه پاسخ درخوری دهند ، ما جواب آن ها مورد بررسی قرار می دهیم اما در غیر این صورت ما گام بعدی را بر می داریم. چراکه ما برای دفاع از منافع مردم برنامه داشته و گام به گام جلو می رویم و از فردی هم واهمه نداریم.

ساعدی نماینده دشت آزادگان و هویزه در این باره اما نظر دیگری داشت. وی با بیان این موضوع که فقط در جریان ابتدای محتوای نامه بوده است گفت: من در ابتدا این نامه را امضا کردم که بعدا جملاتی به آن اضافه شد. از این رو معتقدم با بندهای پایانی این نامه تصحیح شود. وی با تاکید بر این مطلب که مسولان رده اول کشور باید حمایت شوند گفت: باوجود اشکالاتی در وزارت نفت اما نقد به این شیوه و با این شدت مورد قبول من نیست.

ساعدی همچنین تاکید کرد که باید تذکرات به وزرا از سوی مجلس داده شود و به ویژه در موضوع وزارت نفت باید کارگروه هایی برای مذاکرات سازنده با مسولین وزارت نفت تشکیل شود چراکه هدف تعدیل است و نباید تخریب کنیم.

خادمی نماینده ایذه دیگر امضا کننده نامه زنگنه بود که در خصوص اشکال نفتی ها به کارشناسی نبودن بندهای نامه به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: یکی از بندهای این نامه به خام فروشی مواد نفتی اشاره می کند. خادمی این پرسش را مطرح کرد که چرا پس از گذشت 40 سال هنوز باید نفت را به صورت خام بفروشیم در جایی که می توانیم با تبدیل آن به فرآورده های دیگر، ارزش افزوده نفت را بالاتر ببریم و کشور تک محصول نباشیم.

پرسش دیگر خادمی در خصوص چرایی از دست دادن بازار گاز منطقه بود. وی با این موضوع که سودآوری حاصل از فروش گاز برای نسل های آینده نیز می تواند تداوم یابد گفت: اگر الان بازار گاز منطقه را از دست بدهیم به این معناست که به دلیل نبود خریدار در آینده توان فروش گاز نخواهیم داشت چراکه قراردادهای گازی اغلب بلندمدت بوده و خریداران برای 20 یا 30 سال گاز خود را تامین می کنند.

نماینده ایذه همچنین در مورد بند قرارداد توتال نیز گفت: اعتراض در خصوص عدم اخذ ضمانت های محکم از توتال غیرکارشناسی است؟! چرا نباید از توتال در هنگام عقد قرارداد در پارس جنوبی ضمانت های اجرایی درستی اخذ می شد که الان این شرکت به راحتی ایران را ترک کند؟ این مسئولینی که قرارداد توتال را از طرف امضا کرده اند حاضرند منزلی را بدون وثیقه اجاره دهند که مستاجر هیچ تعهدی نداشته باشد؟ به همین دلیل توتال به راحتی قرارداد با ایران را زیرپا گذاشت.

وی به پرونده کرسنت نیز اشاره کرد و گفت: ما در این نامه دلیل نهایی نشدن رای این پرونده را جویا شدیم چراکه وزیر نفت به ما گفت چهار ماهه رای اعلام شده است. پس چرا نهایی نمی شود؟

در پایان خادمی با تاکید بر این موضوع که تمام بندهای ذکر شده در نامه به سران سه قوه کارشناسی شده است گفت: برای هرکدام از بندهای اعلامی، مستندات موثقی وجود دارد که در صورت لزوم ارائه می شود. وی با ابراز ناراحتی از مشکلات صنعت نفت افزود: چالش ها این صنعت به حدی است که به وضوح دیده می شود و چندان نیاز به ارائه مدارک و مستندات نیست.

خادمی با بیان این مسئله که توقف خام فروش از خواسته های مقام معظم رهبری است گفت:کیست که الان متوجه نباشد بعداز چهل سال همچنان یک کشور تک محصول و خام فروش هستیم؟ این در حالی است که برخی کشورها با تولید روزانه بالای هفت میلیون بشکه نفت بازهم متقاضی خرید نفت خام هستند چراکه بیشترین بهره را از نفت خام برای تبدیل به فرآورده های با ارزش تر می برند.