۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

​تازه‌ترین گزارش‌ها از روند نزولی تولید نفت در ایران/تحریم‌ها تا چه حد اثرگذار بوده است؟

۲۴ بهمن ۱۳۹۷، ۱۵:۳۰
کد خبر: 335692
​تازه‌ترین گزارش‌ها از روند نزولی تولید نفت در ایران/تحریم‌ها تا چه حد اثرگذار بوده است؟

درحالی بازارهای جهانی نفت دومین ماه از سال میلادی جدید را پشت سر می‌گذارند که تولید نفت ایران در کمترین میزان از ابتدای سال 2017 قرار گرفته است.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ در تازه‌ترین گزارش های منتشر شده از سوی بزرگترین سازمان نفتی دنیا، ایران در اولین ماه از سال جدید میلادی تنها دو میلیون 754 هزار بشکه در روز نفت تولید کرده است که این رقم در پایین ترین سطح از ابتدای سال 2017 قرار گرفته است.

گفتنی است روند نزولی تولید نفت ایران از ماه نوامبر و همزمان با آغاز دور جدید تحریم های نفتی امریکا کلید خورد. در این بین ایران در ماه نوامبر دو میلیون و 921 و در ماه دسامبر دو میلیون و 730 هزار بشکه در روز تولید نفت داشته است که این میزان پایین تر از میانگین سه ماهه سوم و دوم سال 2018 بوده است. چراکه ایران بطور متوسط در سه ماهه دوم 2018 بالغ بر سه میلیون و 818 هزار بشکه، در سه ماهه سوم بیش از سه میلیون 603 هزار بشکه و در سه ماهه چهارم تقریبا سه میلیون بشکه در روز تولید داشته است. 

در ادامه گزارش اوپک آمده است میانگین تولید روزانه نفت ایران در سال 2018 به عدد سه میلیون 550 هزار بشکه در روز رسیده است. این در حالی است که میانگین تولید روزانه نفت ایران در سال 2017 و پس از برجام به بالاترین رقم یعنی سه میلیون و 813 هزار بشکه در روز افزایش یافت.

در مجموع با توجه به روند نزولی آمار تولید نفت ایران در ماه های اخیر و همچنین پافشاری ترامپ مبنی بر تحریم های یک جانبه و تلاش برای پایین آوردن فروش نفت ایران در ماه آوریل، به نظر می رسد در ماه های آینده شاهد کاهش بیشتر تولید طلای سیاه از سوی ایران باشیم. حال باید دید تدابیر اوپک برای ادامه روند نزولی تولید با در نظر گرفتن کاهش تولید ایران به شکل خواهد بود؟