۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

فرش قرمز بورس برای مهمان جدید از پارس جنوبی/پس از نفت خام، میعانات گازی نیز بورسی می‌شوند

۲۳ بهمن ۱۳۹۷، ۱۶:۱۹
کد خبر: 335483
فرش قرمز بورس برای مهمان جدید از پارس جنوبی/پس از نفت خام، میعانات گازی نیز بورسی می‌شوند

مطابق با اخبار منتشر شده، پس از عرضه نفت، میعانات گازی پارس جنوبی نیز از این پس بطور منظم در بورس انرژی عرضه خواهد شد.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ طبق خبری که هفته گذشته اقتصادآنلاین رسانه‌ای کرد، فردا اولین مرحله از عرضه میعانات گازی پارس جنوبی در بورس انرژی انجام می شود. در این میان تبیانیان نماینده شرکت ملی نفت در بورس انرژی هفته گذشته و پس از عرضه بی خریدار نفت در بورس انرژی به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: به دنبال آن هستیم که در کوتاه‌ترین زمان ممکن میعانات گازی را نیز در بورس انرژی عرضه کنیم. نماینده شرکت ملی نفت در بورس اعلام کرد که به زودی اطلاعیه عرضه میعانات گازی در بورس را صادر خواهیم کرد که برای این عرضه نیز برنامه منظم و متنوعی داریم.

در این میان روز جاری اطلاعیه عرضه میعانات گازی منتشر شد که مطابق با آن فردا چهارشنبه 10 میلیون بشکه از این میعانات به قیمت پایه 61 دلار و 19 سنت (قیمت پایه هر بشکه میعانات گازی توسط شرکت ملی نفت ایران به ارز دلار اعلام می شود و برابر با متوسط قیمت نفت خام دبی روزانه در 10روز کاری بین المللی پیاپی منتهی به 2روز تقویمی قبل از انتشار اطلاعیه عرضه خواهد بود. از این رو متقاضیان بایستی در روز عرضه بر روی قیمت پایه مندرج در این بند رقابت نمایند ) در بورس انرژی روز میز فروش گذاشته خواهد شد. گفتنی است حداقل خرید 35 هزار بشکه و نوع معامله به صورت کشف پریمیوم است. گفتنی است نرخ تسعیر هر دلار جهت واریز پیش پرداخت معامله بر مبنای میانگین روزانه خرید و فروش اعلامی در سامانه سنا خواهد بود.

همچنین در این اطلاعیه در خصوص زمان و مکان تحویل محموله ها نیز آمده است که مکان فوب عسلویه و زمان یک ماه آینده در تاریخ 24 اسفندماه خواهد بود. در مورد شرایط پرداخت و تسویه نیز باید گفت شرایط تقریبا مشابه با نفت خام است به این گونه که واریز 6درصد پیش پرداخت تا دو ساعت قبل از شروع عرضه به حساب اعلامی شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، الزامی است. از این رو صرفا متقاضیان خریدی می توانند نسبت به ارائه سفارش خرید اقدام نمایند که قبل از زمان عرضه، معادل ریالی 6درصد ارزش سفارش  را به حساب اعلمی شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه «سمات» واریز نمایند.

WhatsApp Image 2019-02-12 at 04.49.10