۰ نفر

فشار صنعت نفت روسیه به پوتین برای خروج از توافق با اوپک

۲۰ بهمن ۱۳۹۷، ۱۳:۳۳
کد خبر: 334971
فشار صنعت نفت روسیه به پوتین برای خروج از توافق با اوپک

رئیس شرکت نفت روسی رزنفت و یکی از نزدیکترین متحدان ولادیمیر پوتین به رئیس جمهور روسیه نوشت که توافق مسکو با اوپک برای کاهش تولید یک تهدید استراتژیک است و به نفع آمریکاست .

به گزارش رویترز ، ایگور سچین رئیس شرکت نفت روسی رزنفت و یکی از نزدیکترین متحدان ولادیمیر پوتین به رئیس جمهور روسیه نوشت که توافق مسکو با اوپک برای کاهش تولید یک تهدید استراتژیک است و به نفع آمریکاست .

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، هیچ تضمینی وجود ندارد پوتین با نظر سچین موافقت کند چون رئیس جمهور این توافق با اوپک را پازل بزرگتری می‌داند برای مذاکره با عربستان در مورد سوریه و سایر مسائل ژئوپلیتیکی .

یکی از منابع آگاه گفت :« این نامه تهدیدی برای تمدید قرارداد است ولی به هر حال تصمیم گیرنده نهایی پوتین است» .

توافق اوپک و غیر اوپک کمک کرده قیمت نفت به بیش از 60 دلار در هر بشکه برسد. این قرارداد بارها تمدید شده و طی آخرین توافق شرکت کنندگان باید تولید را 1.2 میلیون بشکه در روز تا پایان ژوئن کاهش دهند .

اوپک و متحدانش در 17 و 18 آوریل در وین برای بررسی قرار داد دیدار می‌کنند .

اگر روسیه قرارداد را ترک‌کند ، قیمت نفت سقوط خواهد کرد یا عربستان مجبور می‌شود بیشتر بار کاهش تولید را به دوش بکشد. ریاض اعلام کرده این کار را تنها انجام نمی‌دهد .

سقوط قیمت نفت ضربه ای سخت بر شرکت‌های نفت آمریکایی است ولی در کل به نفع اقتصاد وسیع تر آمریکا است .

آمریکا سال گذشته روسیه و عربستان را به عنوان بزرگترین تولید کننده نفت پشت سر گذاشت ولی در معاهده کاهش تولید شرکت ندارد .

اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد پیش‌بینی می‌شود تولید نفت آمریکا در سال جاری به رکورد 12 میلیون بشکه در روز برسد و سال آینده تا 13 میلیون بشکه در روز افزایش یابد .

تهدید استراتژیک

سچین تنها مقام روسی است که مخالف توافق اوپک از زمان امضای آن توسط کرملین است و می گوید این توافق باعث شده نفوذ آمریکا به طرز قابل توجهی افزایش یابد .

«طبق این نامه ، شرکت کنندگان در توافق اوپک در واقع یک مزیت ممتاز برای آمریکا ایجاد کرده اند تا سهم بازار خود را افزایش دهد و بازارهای هدف را در اختیار گیرد . این شرایط تهدیدی استراتژیک برای توسعه صنعت نفت روسیه است ».

«چالش استراتژیک اصلی که صنعت نفت داخلی امروز با آن مواجه است، کاهش بیشتر سهم بازار روسیه علیرغم در دسترس بودن ذخایر نفت قابل بازیابی، زیربنای لازم و کارکنان است».

رزنفت ، بزرگترین تولیدکننده روسیه اصلی ترین شرکت کاهش دهنده تولید است. طبق قرارداد اوپک تولید نفت رزنفت در سال جاری 3 تا 4.5 درصد رشد خواهد کرد .

سچین که در دهه 1990 از نزدیک با پوتین کار می‌کرد مدتهاست به توانایی اوپک در تنظیم بازار شک دارد و مخالف کاهش تولید است .

کریل دیمیتروف ، رئیس صندوق ثروت ملی روسیه و یکی از معماران اصلی توافق روسیه با اوپک گفت دلیلی برای خروج از توافق حتی با وجود افزایش شدید تولید آمریکا وجود ندارد .