۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

ایجاد ستاد ملی برای جلوگیری از نابودی تالاب‌های کشور/وزارت نیرو موظف شد نیاز آبی تالاب‌ها را عملیاتی کند

۱۷ بهمن ۱۳۹۷، ۱۸:۰۶
کد خبر: 334524
ایجاد ستاد ملی برای جلوگیری از نابودی تالاب‌های کشور/وزارت نیرو موظف شد نیاز آبی تالاب‌ها را عملیاتی کند

آیین نامه اجرایی ستاد ملی، هماهنگی و مدیریت تالاب‌های کشور با هدف ایجاد هماهنگی در دستگاه‌های اجرایی ذیربط و جلوگیری از خسارات ناشی از توسعه ناهماهنگ و ناپایدار بر تالاب ها و تضمین کارکرد پایدار تالاب‌ها تصویب شد.

اقتصادآنلاین - عبدالله محمدی؛ جلسه امروز هیئت دولت به ریاست حسن روحانی امروز برگزار شد و هیئت وزیران با هدف حفظ و احیای تالاب های کشور از طریق ایجاد ستاد ملی، هماهنگی و مدیریت تالاب‌های کشور و نیز جلوگیری از تخریب آن‌ها با تامین حقابه محیط زیستی  و اخذ جریمه از عوامل و نهادهای آلوده کننده، آیین نامه اجرایی قانون حفاظت، احیا و مدیریت تالاب های کشور را تصویب کرد.

براساس این آیین نامه ، مقرر شد ستاد ملی، هماهنگی و مدیریت تالاب‌های کشور به‌منظور ایجاد هماهنگی در دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط و جلوگیری از خسارات ناشی از توسعه ناهماهنگ و ناپایدار بر تالاب ها و تضمین کارکرد پایدار تالاب‌ها ، تشکیل شود.

وظایف ستاد، نحوه عملیاتی نمودن نیاز آبی محیط زیستی تالاب ها توسط وزارت نیرو، ممنوعیت و اعمال جریمه برای هرگونه بهره برداری منجر به تخریب و آلودگی غیرقابل جبران تالاب ها و نحوه محاسبه خسارات وارده به آن‌ها است.

گفتنی است  سازمان حفاظت محیط زیست بارها اعلام کرد که،  ۸۰ درصد تالاب‌های کشور خشک‌شده و تالاب‌ها در مناطق خشک و نیمه‌خشک شرایط بحرانی دارند.

ایران حدود۲۸۰۰ تالاب دارد که به دلیل کمبود بارش، مصرف بی‌رویه از سفره‌های زیرزمینی، سد سازی و عدم مدیریت صحیح آب عمده آن‌ها در سال‌های اخیر دچار کم آبی و یا خشک شده‌اند. حال باید منتظر ماند و دید برنامه وزارت نیرو برای جلوگیری از بروز نابودی‌های این چنین چه خواهد بود؟