۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

افت قیمت نفت پس از سخنرانی ترامپ در کنگره/ انقلاب انرژی ترامپ دردسر ساز شد

۱۷ بهمن ۱۳۹۷، ۱۲:۴۱
کد خبر: 334452
افت قیمت نفت پس از سخنرانی ترامپ در کنگره/ انقلاب انرژی ترامپ دردسر ساز شد

قیمت در بازارهای نفت که در دو روز گذشته با افت قیمت مواجه بود، پس از سخنرانی ترامپ نیز روند کاهشی خود را حفظ کرد. خطای بزرگ ترامپ در استفاده از واژه "انقلاب انرژی" از چشم رسانه های آمریکایی دور نماند و بسیاری از رسانه ها به این مصادره به مطلوب "انرژی" اشاره کردند.

اقتصادآنلاین-منصوره محمدی؛ نخستین سخنرانی سالانه ترامپ در سال جدید میلادی پس از اختلافات گسترده ترامپ با کنگره شب گذشته در کنگره این کشور برگزار شد. در این سخنرانی ترامپ با اشاره به رشد اقتصادی ایالات متحده، از مواضع  خود دربرابر ونزوئلا، کره شمالی و چین و همچنین خاورمیانه صحبت کرد.

ترامپ در بخشی از سخنانش با اشاره به ذخایر نفت این کشور گفت: یک انقلاب انرژی در آمریکا به راه انداختیم و امروز ایالات متحده بزرگترین تولیدکننده نفت و گاز طبیعی در جهان خطاب است.

این ادعای ترامپ در حالی مطرح شد که رسانه های آمریکایی معتقدند ایالات متحده از اواسط دوران ریاست جمهوری اوباما بزرگترین تولیدکننده نفت  و گاز جهان است. به گفته واشنگتن پست ایالات متحده در سال 2015 انرژی بیشتری صادر کرده است، بعلاوه از سال 2009 بزرگترین تولید کننده گاز جهان است. طبق اطلاعات اداره انرژی آمریکا، روند افزایش تولید نفت از سال 2010 آغاز شده است و در سال 2018 به یک رکورد جهانی رسیده است.

هرچند خطای بزرگ ترامپ در استفاده از واژه "انقلاب انرژی" از چشم رسانه های آمریکایی دور نماند و بسیاری از رسانه ها به این مصادره به مطلوب "انرژی" ترامپ اشاره کردند، اما توجه بازار نفت به تاثیر سخنرانی ترامپ بر قیمتها متمرکز بود. قیمت در بازارهای نفت که در دو روز گذشته پس از افزایش مناسب، با افت قیمت مواجه شدند، پس از سخنرانی ترامپ نیز روند کاهشی خود را سپری کردند.

وست تگزاس اینترمدیت در آخرین معامله انجام شده روز چهارشنبه 53 دلار و 45 سنت معامله شده است که کمترین قیمت نفت از ابتدای فوریه تاکنون بوده است.

انرژی

نفت خام برنت نیز از کاهش قیمت ها بی نصیب نماند و در آخرین معامله انجام شده تا این لحظه، 61 دلار و 72 سنت معامله شده است.

دیدگاه ترامپ در خصوص مذاکرات تجاری با چین و همچنین مواضع او درباره ونزوئلا نیز از دیگر نگرانی های بازارهای نفت در این سخنرانی بود.

با توجه به سخنان دیشب رئیس جمهور ایالات متحده، به نظر می رسد مواضع صریح ترامپ در برابر چین نگرانی بازار نفت را افزایش دهد. ترامپ با اشاره به اینکه چین سالهاست صنایع آمریکا را هدف قرار داده و مالکیت معنوی آمریکا را به سرقت برده است گفت معامله تجاری با چین نه تنها باید کسری تجاری ایالات متحده را به جبران کند، بلکه سیاست های این کشور نیز باید برای حفاظت از کارگران و مشاغل آمریکایی تغییر کند.

ترامپ خطاب به مقامات چینی گفت: احترام زیادی برای مقامات چینی قائل هستم و در حال مذاکره بر روی یک معامله تجاری هستیم، اما این مذاکره باید شامل تغییرات واقعی و ساختاری برای پایان بخشیدن به تجاوزهای ناعادلانه چین به ایالات متحده باشد. با توجه به نارضایتی چینی ها از درخواست ایالات متحده در تغییرات ساختاری، به نظر می رسد تاثیر سخنان ترامپ درباره چین در ساعتهای آینده بیشتر نمایان خواهد شد.