۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

بهانه‌های جدید روس‌ها برای دور زدن کاهش تولید/ روسیه در کاهش تولید نفت از شرکای اوپک عقب ماند

۱۶ بهمن ۱۳۹۷، ۱۵:۴۱
کد خبر: 334270
بهانه‌های جدید روس‌ها برای دور زدن کاهش تولید/ روسیه در کاهش تولید نفت از شرکای اوپک عقب ماند

تولید نفت روسیه پس از توافق با اوپک کاهش پیدا کرده است، اما خیلی کمتر از میزانی است که اعضا انتظار دارند. وزیر انرژی روسیه گفته است کاهش تولید برای تولیدکنندگان روس داوطلبانه است و مجددا بهانه آب و هوای سرد روسیه را آورده است. این عوامل نشان می دهد آنها تمایل چندانی برای کاهش تولید نفت توافقی با اوپک ندارند.

اقتصادآنلاین - منصوره محمدی؛ روس ها که یکی از اعضای غیر اوپک متعهد در کاهش قیمت نفت هستند، پس از توافق ماه دسامبر، هنوز به تعهد خود برای کاهش تولید به درستی عمل نکرده اند. روسها قرار بود در ژانویه حدود 50 هزار بشکه در روز کاهش تولید داشته باشند که این عدد از 35 هزار بشکه در روز فراتر نرفت.

نواک در مصاحبه روز گذشته اعلام کرد، روسیه به تعهدات خود در کاهش تولید نفت پایبند است اما این کاهش  تا ماه می ادامه می یابد. بلومبرگ در جدیدترین گزارش خود، گفته است تولیدکنندگان نفت روسیه طولانی تر از آنچه که روس ها با اعضای اوپک توافق کرده بودند تولید را کاهش خواهند داد. وزیر انرژی روسیه به این نکته که چرا روس ها زمان کاهش تولید را افزایش دادند اشاره ای نکرد.

تولید نفت روسیه پس از توافق کاهش پیدا کرده است، اما خیلی کمتر از میزانی است که اعضای اوپک انتظار دارند. آنها در کاهش تولید از شرکای اوپک عقب مانده اند که تاکنون نارضایتی سعودی ها را به دنبال داشته است.

 روند کاهش تولید نفت روسیه این تردیدها را به وجود آورده است که روس ها ممکن است به کاهش تولید پایند نباشند.

بر اساس محاسبات بلومبرگ، تولید نفت این کشور در ماه ژانویه نسبت به ماه اکتبر 42 هزار بشکه در روز کاهش داشته است، در حالی که نواک در سخنان روز دوشنبه این عدد را 47 هزار بشکه در روز اعلام کرده بود.

اگرچه این اختلاف میزان ممکن است به تفاوت در نحوه محاسبه نرخ تبدیل بین بلومبرگ و وزارت انرژی روسیه باشد، اما داده های واحد انرژی CDU-TEK نشان می دهد که تمامی مقامات نفت روسیه، با کاهش تولید موافقت نکرده اند. Surgutneftegas PJSC که سومین تولید کننده بزرگ نفت در روسیه است تولید روزانه خود را 10700 بشکه در روز افزایش داده است.

 اما از طرفی شرکت نفت نفتا گازپروم در ماه ژانویه تولید خود را به میزان قابل توجهی کاهش داده و تولید را به بیش از 27 هزار بشکه در روز رسانده است.

از طرفی نواک گفته است که کاهش تولید نفت برای تولیدکنندگان روسیه داوطلبانه است و مجددا بهانه آب و هوای سرد روسیه را آورده است. این عوامل نشان می دهد که روس ها تمایل چندانی برای کاهش تولید نفت توافقی با اوپک ندارند و خیلی نگران بدعهدی خود در معامله با اعضای اوپک نیستند.