۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌‌دهد؛

ادامه افزایش قیمت طلای سیاه در فوریه/ اوپک دربرابر آمریکا قدرت گرفت

۱۶ بهمن ۱۳۹۷، ۹:۴۴
کد خبر: 334177
ادامه افزایش قیمت طلای سیاه در فوریه/ اوپک دربرابر آمریکا قدرت گرفت

قیمت نفت در روز دوشنبه با اعلام کاهش رشد اقتصادی و افزایش عرضه نفت آمریکا با روندی نزولی به اتمام رسید، اما کاهش قیمت در روز سه شنبه دوام نداشت و تداوم شوک کاهش تولید نفت اوپک در ژانویه باعث شد بازار با روندی صعودی آغاز شود.

اقتصادآنلاین-منصوره محمدی؛ قیمت نفت خام با ارائه اطلاعاتی از سوی ایالات متحده مبنی بر کاهش رشد اقتصادی و افزایش عرضه نفت خام آمریکا در روز دوشنبه کاهش یافت.

نفت خام وست تگزاس اینترمدیت در روز دوشنبه با 70 سنت کاهش، 54 دلار و 56 سنت معامله شد، نفت برنت دریای شمال نیز با 24 سنت کاهش، 62 دلار و 51 سنت معامله شد.

داده های آمریکا نشان داد که سفارشات جدید برای کالاهای ساخته شده در ماه نوامبر با افت شدید تقاضا روبرو شد. به عقیده یک تحلیل گر نفت، هر نوع کاهشی در تولید، باعث کاهش تقاضا می شود.

داده های GenScape نشان داد که موجودی نفت خام آمریکا در کوشینگ و اوکلاهاما تا اول فوریه 943 هزار بشکه در روز افزایش پیدا کرد. احتمالا به همین دلیل است که قیمت وست تگزاس افت شدیدتری نسبت به نفت خام برنت داشته است. از سوی دیگر افزایش قیمت دلار نیز باعث شد تا نفت برای دارندگان دارایی های دیگر گران شود.

اما کاهش قیمتها در روز دو شنبه ثابت نماند و رشد قیمتها در روز سه شنبه آغاز شد. سایه افزایش عرضه نفت خام آمریکا کمرنگ شد و نگرانی از کم شدن عرضه به دلیل تحریم نفت ونزوئلا و کاهش تولید نفت اوپک باعث شد تا روند صعودی قیمتها مجددا آغاز شود.

وست تگزاس اینترمدیت با 21 سنت افزایش، در اولین معاملات روز سه شنبه 54 دلار و 77 سنت و نفت خام برنت نیز با 21 سنت افزایش، 62 دلار و 72 سنت معامله شد.

به گزارش رویترز، نگرانی از کاهش عرضه نفت خام در نتیجه تحریم های ونزوئلا که معاملات نفتی بین ونزوئلا و دیگر کشورها را محدود خواهد کرد نگرانی بیشتری را برای خریداران نفتی رقم زده است تا کاهش تجهیزات ساخت دکل های نفت. از سوی دیگر در روزهای گذشته اعلام کاهش تولید نفت ونزوئلا به زیر یک میلیون بشکه در روز در نتیجه تحریم های ایالات متخده، به نگرانی ها درباره کاهش عرضه نفت از سوی بزرگترین دارنده ذخایر نفت جهان دامن زد.

با آغاز تحریم های ونزوئلا یک نفت کش کوچک، 7 میلیون بشکه نفت خام ونزوئلا را در خلیج مکزیک بارگزاری کرده است، اما خریداران دیگر نگران تحویل گرفتن نفت خریداری شده از ونزوئلا و چگونگی پرداخت پول آن هستند.

از سوی دیگر عاملی که باعث شد تا روند کاهشی قیمتها در روز دوشنبه دوام نیاورد، تداوم شوک کاهش تولید نفت اوپک بر بازار بود. الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه نیز روز گذشته اعلام کرد تولید نفت این کشور در ژانویه نسبت به ماه اکتبر 47 هزار بشکه در روز کاهش داشته است.

قیمتها در فوریه با یک روند صعودی آغاز شده است. در اولین روز فوریه یکی از بالاترین قیمتها برای نفت خام برنت و وست تگزاس اینترمدیت ثبت شد. با گذشت پنج روز از این ماه روند افزایش قیمتها ادامه دارد و اثر تصمیمات دولتمردان بر کاهش و افزایش تولید نفت پاشنه آشیل قیمت گذاری طلای سیاه است.