۰ نفر

در گفت و گو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

دلایل بی‌خریدار ماندن چهارمین عرضه نفت/ پس از عرضه ناکام نفت در بورس، میعانات گازی نیز در نوبت عرضه قرار گرفتند

۱۵ بهمن ۱۳۹۷، ۱۷:۴۲
کد خبر: 334067
دلایل بی‌خریدار ماندن چهارمین عرضه نفت/ پس از عرضه ناکام نفت در بورس، میعانات گازی نیز در نوبت عرضه قرار گرفتند

امروز در حالی چهارمین مرحله عرضه نفت در بورس انرژی انجام شد که همانند مرحله پیش به دلیل نبود تقاضا، هیچ معامله ای انجام نشد. همچنین به گفته نماینده شرکت ملی نفت در بورس، در روزهای آتی شاهد عرضه میعانات گازی نیز در بورس انرژی خواهیم بود.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ برخلاف پیش بینی ها چهارمین عرضه نفت در بورس انرژی هم بی خریدار ماند. در این بین نماینده شرکت ملی نفت در گفت و گو با خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: امروز نیز در بورس انرژی معامله ای برای نفت خام صورت نپذیرفت.

وی در خصوص عدم انجام این معامله گفت: در طول این هفته و هفته گذشته متقاضیان متعددی به شرکت ملی نفت و شرکت های کارگزاری مراجعه کردند اما از انجاکه این شرایط جدید است کمی زمان می برد تا متقاضیان خود را با شرایط جدید وفق دهند. همچنین تبیانیان افزود: در این دو هفته با متقاضیان رایزنی های مختلفی انجام شده اما به واریز پیش پرداخت و شرکت در عرضه برای امروز منتهی نشد.

  از سویی دیگر به گفته تبیانیان، خریداران تقاضاهای جدیدی دارند که این شرایط باید از سوی شرکت ملی نفت مورد بررسی قرار بگیرد تا مشخص شود که این تقاضاها قابل اعمال هستند یا خیر. چراکه هرکدام از این شرایط مجوزهای خاص خود را می طلبد. نماینده شرکت ملی نفت در بورس با تاکید بر این موضوع که شرایط اعلامی از سوی خریداران قطعنا در نظر گرفته خواهد شد، گفت: تمام نظرات خریداران را کسب کرده و برای عرضه های آتی بررسی خواهیم کرد. همچنین شرایطی که هم اکنون نسبت به عرضه مرحله اول و دوم تغییر یافته ناشی از اعمال نظرات و پیشنهادات خریداران بوده است. اما به گفته تبیانیان باتوجه به شرایط و امکاناتی که برای شرکت ملی نفت فراهم است، بررسی خواهد شد که آیا بازهم می توان شرایط را سهل تر و هموارتر نمود؟

وی در پاسخ به این سوال که آیا در عرضه امروز از کشور چین هم خریدار وجود داشته یا خیر، گفت: در مجموع از همان ابتدا از کشورهای مختلف تقاضا برای حضور در این عرضه وجود داشت که البته باید گفت شرایط برای حضور این دسته از مشتریان خارجی نیز فراهم است و می توانند با اخذ کد معاملاتی از بورس و یا ازطریق شرکت های ایرانی که نمایندگی آن کشورها هستند در این عرضه ها شرکت کنند.

تبیانیان در پاسخ به این سوال که باوجود آگاهی از عدم وجود خریدار برای عرضه امروز چرا عرضه به تعویق نیفتاد، گفت: وظیفه اصلی شرکت ملی نفت، عرضه منظم طبق زمان بندی در بورس است. حال اگر مشتریان توانستند خود را با این شرایط وفق دهند که معامله انجام می شود و در غیر این صورت ما بعنوان عرضه کننده موظف به عرضه هستیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد به دنبال آن هستیم که در کوتاه ترین زمان ممکن میعانات گازی را نیز در بورس انرژی عرضه کنیم. نماینده شرکت ملی نفت در بورس اعلام کرد که به زودی اطلاعیه عرضه میعانات گازی در بورس را صادر خواهیم کرد که برای این عرضه نیز برنامه منظم و متنوعی داریم.