۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

پیش‌بینی افزایش قیمت نفت در هفته جاری/ سایه تصمیمات ترامپ در تمهیدات عرضه نفت اوپک بسیار پررنگ شده است

۱۵ بهمن ۱۳۹۷، ۱۱:۳۴
کد خبر: 333977
پیش‌بینی افزایش قیمت نفت در هفته جاری/ سایه تصمیمات ترامپ در تمهیدات عرضه نفت اوپک بسیار پررنگ شده است

قیمت نفت با آغاز معاملات در هفته جدید پایدار مانده است و پیش بینی می شود روندی مثبت داشته باشد. یکی از عوامل موثر در افزایش قیمت، کاهش تولید اوپک در ژانویه بوده است. اما تصمیمات آمریکا در ماه های گذشته باعث شده است که اوپک در زمان بندی عرضه نفت با مشکل روبرو شود. با وجود آنکه عوامل متعددی در تغییر قیمت های نفت موثر هستند، سایه تصمیمات ترامپ در تمهیدات اوپک بسیار پررنگ به نظر می رسد.

اقتصادآنلاین-منصوره محمدی؛ قیمت نفت روز دوشنبه و با آغاز معاملات در هفته جدید میلادی پایدار مانده است. این اتفاق عمدتا به دلیل کاهش عرضه نفت اوپک و تحریم های ایالات متحده علیه ونزوئلا است که بر بازار اثر مثبت گذاشته است. اوپک در ماه ژانویه تولید را بسیار کاهش داده است که این اقدام نیز بر قیمت ها بی تاثیر نبوده است.

نفت خام برنت در اولین معاملات روز دوشنبه به نقل از رویترز  62 دلار و 72 سنت معامله شد که نسبت به آخرین معامله هفته گذشته یک سنت افزایش داشته است.

برنت در آخرین معاملات هفته گذشته سه درصد افزایش داشت که بالاترین رقم ثبت شده از 21 نوامبر سال گذشته بوده است.

نفت خام وست تگزاس اینترمدیت 55 دلار و 20 سنت در هر بشکه معامله شد که نسبت به آخرین معاملات هفته گذشته 6 سنت کاهش داشته است.  وست تگزاس اینترمدیت در آخرین معاملات هفته گذشته 2.73 درصد افزایش داشته که بالاترین میزان ثبت شده از 19 نوامبر سال گذشته میلادی بوده است.

نفت اوپک نیز از این افزایش قیمت مستثنی نبوده و 61 دلار و 19 رسیده است. نفت اوپک در هفته گذشته 26 سنت افزایش قیمت داشته است.

کاهش عرضه نفت خام اوپک که با کاهش تعداد دکل های حفاری آمریکا و تحریم نفت ونزوئلا همراه شد، بر قیمتهای نفت در هفته گذشته اثرگذار بود.

به گفته یک تحلیلگر بازار انرژی، در حالی که تولید ونزوئلا در ماه گذشته افزایش یافته است، تحریم های تازه ایالات متحده می تواند نیم تا یک درصد عرضه جهانی را کاهش دهد.

بررسی جزئیات موجود پس از تحریم های ونزوئلا نشان می دهد که این تحریم ها به شدت معاملات نفتی بین ونزوئلا و سایر کشورها را محدود می کند و مشابه تحریم هایی است که در سالهای گذشته به ایران تحمیل شده است.

علی رغم کاهش اندک تولید نفت روسیه، عرضه اوپک در ژانویه به پایین ترین میزان در دو سال گذشته رسیده است. اما چرا  اعضای اوپک و متحدان آنها از زمانبندی در کاهش عرضه به خوبی استفاده نمی کند و تا این حد به کاهش تولید اصرار دارد؟ درحالی که آمریکا تحریم های ونزوئلا را نیز آغاز کرده است؟

به گفته بلومبرگ مشکل تولیدکنندگان اوپک و متحدانش این است که آنها کنترل تولید بازار را به دست ندارند و مشتریان آنها را به انفعال متهم می کنند. در نتیجه تعیین زمان بندی دقیقی در کاهش و افزایش تولید برای اوپکی ها مقدور نیست. به نظر تاثیر عوامل خارجی دیگر در تعیین قیمت ها و کاهش و افزایش تولید بیشتر اثرگذار هستند.

ترامپ در سال گذشته برای کنترل قیمت های نفت از عربستان خواسته بود که تولید را افزایش دهد تا جلوی صادرات نفت ایران و ونزوئلا را بگیرد. پس از آغاز تحریم ها با توجه به ترس بازار از کمبود عرضه که باعث افزایش قیمت ها شد، به هشت کشور معافیت تحریمی داد و این عامل باعث شد قیمت ها تعدیل شود، و از سویی ضربه اصلی به عربستان وارد شود که تصور می کرد با این اقدام به منافع بیشتری خواهد رسید.

گزارش تعداد دکل های حفاری نیز بر قیمت های نفت بسیار اثرگذار بوده است. قیمت نفت با اعلام تعداد دکل ها در ماه های گذشته بارها کم و زیاد شده است. در آخرین افزایش قیمت، وزیر انرژی آمریکا هفته گذشته اعلام کرد تعداد دکل های حفاری این کشور به کمترین میزان در 8 ماه گذشته رسیده است. شرکت های حفاری که تجربه فروپاشی قیمت نفت در اواخر سال میلادی گذشته را دارند، برای کاهش هزینه ها در سال جاری به دنبال برنامه هایی هستند که هزینه های حفاری چاه های نفت را در سال جاری کاهش دهند. این اتفاق بر افزایش قیمت های نفت اثرگذار بود.

دونالد ترامپ نیز هفته گذشته اعلام کرد در هفته های آینده دیداری با رئیس جمهور چین برای حل و فصل جنگ تجاری برگزار خواهد کرد، اما معلوم نیست که می توان به توافقی رسید یا نه. این تصمیم ترامپ هم چشم انداز نفت را در هفته جاری مثبت نشان می دهد. بعلاوه کاهش تعداد دکل های حفاری در ایالات متحده، کاهش تولید نفت اوپک و افزایش تقاضا با وجود کاهش رشد اقتصادی بر افزایش قیمت نفت اثرگذار خواهد بود.  با وجود آنکه عوامل متعددی در تغییر قیمتهای نفت موثر هستند، اما سایه تصمیمات ترامپ در تمهیدات اوپک بسیار پررنگ به نظر می رسد.