۰ نفر

تبیانیان در گفت‌و‌گو با اقتصادآنلاین تشریح کرد؛

تبیین شرایط برای عرضه نفت 56دلاری در بورس انرژی/ در پی تسهیل شرایط برای خریداران نفت از بورس هستیم

۱۵ بهمن ۱۳۹۷، ۱۱:۳۲
کد خبر: 333976
تبیین شرایط برای عرضه نفت 56دلاری در بورس انرژی/ در پی تسهیل شرایط برای خریداران نفت از بورس هستیم

شرایط چهارمین عرضه نفت در بورس به گفته نماینده شرکت ملی نفت همانند عرضه سوم است با این تفاوت که پریمیوم قیمتی 56.24 در هر بشکه خواهد بود.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ امروز در حالی چهارمین مرحله عرضه نفت خام در بورس انرژی انجام می شود که در مرحله گذشته به دلیل حاضر نشدن خریداران در صف تقاضا، هیچ معامله ای انجام نشد. در این میان تبیانیان نماینده شرکت ملی نفت در بورس انرژی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادآنلاین با بیان این موضوع که در صدد سهل تر شدن شرایط عرضه هستیم گفت: در این مرحله از عرضه قیمت پایه 56.24 دلار در نظر گرفته شده است که البته دامنه نوسان نیز دارد که بسته به قیمت های پیشنهادی خریداران این پایه قیمتی می تواند تغییر کند. اما به گفته تبیانیان سایر شرایط عرضه چهارم به مانند عرضه سوم است یعنی حجم به میزان یک میلیون بشکه و با تسویه 100 درصد ریالی و 90 روزه که البته شش درصد مبلغ را خریدار بعنوان پیش پرداخت تا دو ساعت قبل از شروع عرضه باید پرداخت نماید.

وی در پاسخ به این سوال که تمهیدات شرکت ملی نفت برای بی خریدار نماندن حجم عرضه شده چه خواهد بود، گفت: وظیفه شرکت ملی نفت عرضه نفت خام در بورس انرژی هر دو هفته یک بار است و امروز طبق قرار قبلی که عرضه سوم در تاریخ اول بهمن انجام شد به تعهد خود عمل خواهیم کرد. همچنین عرضه پنجم نیز در دوشنبه دو هفته آینده انجام خواهد شد.

به گفته تبیانیان بهبود مستمر فضای معاملاتی نفت در بورس انرژی در دستور کار شرکت ملی نفت خواهد بود و دنبال این هستیم که تا حد امکان شرایط را تسهیل کنیم. اما دو موضوع تعیین کننده که اقبال بازار و جهت گیری قیمتی نفت در معاملات جهانی بسیار در این خصوص حائز اهیمت است. وی مجددا یادآوری کرد که تنها زمانی معامله در بورس انجام می شود که قیمت های پیشنهادی خریداران در محدوده مورد قبول شرکت ملی نفت قرار داشته باشد.

نماینده شرکت ملی نفت در پاسخ به این موضوع که برای عرضه امروز تاکنون خریدارانی اعلام حضور کرده اند گفت: طی این هفته و هفته گذشته، خریدارانی مستقیما و یا از طریق کارگزاری ها با شرکت ملی نفت تماس داشته و شرایط را جویا شده اند اما سازوکار بورس به نحوی است که تنها زمانی می توان به قطعیت گفت که خریدارانی حاضر به معامله شده اند که پیش پرداخت را قبل از آغاز معاملات در حساب تسویه وجوه نزد شرکت سپرده‌گذاری مرکزی قرار دهند و پس از آن است که مجوز حضور پیدا می‌کنند. وی خاطرنشان کرد که زمان واریز پیش پرداخت در حالت عرف تا دو ساعت قبل از شروع معاملات است که البته صلاحدید این موضوع در اختیار سازمان بورس بوده و ممکن است با توجه به شرایط برخی خریداران، این زمان تغییر کند.

گفتنی است امروز 15 بهمن ماه چهارمین مرحله عرضه نفت در بورس انرژی به حجم یک میلیون بشکه انجام خواهد شد که  کارگزار ناظر این معاملات کارگزای خبرگان سهام است.