۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

بهره‌مندی روسیه و عراق از شتاب عربستان در کاهش تولید نفت/ تامین بودجه عراق به افزایش صادرات نفت نیازمند است

۱۴ بهمن ۱۳۹۷، ۱۱:۴۸
کد خبر: 333726
بهره‌مندی روسیه و عراق از شتاب عربستان در کاهش تولید نفت/ تامین بودجه عراق به افزایش صادرات نفت نیازمند است

روسیه و عراق تا جایی که فشار هم پیمایان نفتی در کاهش تولید جدی نباشد، و عربستان نیز برای افزایش قیمت بیش از مقدار مشخص شده از تولید کم کند، تمایل چندانی برای کاهش ندارند. عراق از فرصت موجود برای افزایش صادرات و تامین بودجه سال جاری میلادی استفاده خواهد کرد.

اقتصادآنلاین-منصوره محمدی؛ تولید نفت اوپک در حالی به پایین‌ترین میزان در دو سال گذشته رسیده است که بیشترین بار این کاهش را عربستان سعودی متحمل شده است. از بین 14 عضو اوپک، ایران، لیبی و ونزوئلا ازکاهش تولید معاف و در نتیجه کاهش تولید بین 11 کشور توزیع می شود، اما این کاهش تولید بین کشورهای عضو یکسان توزیع نشد. طبق قرارداد هر یک از اعضا باید برمبنای میزان مشخص شده در ماه دسامبر تولید نفت را کاهش دهند تا به سقف معین یعنی کاهش 1میلیون و 200 هزار بشکه در روز در پایان شش ماه نخست سال میلادی جاری برسند.

به جز عربستان که با شتاب در کاهش تولید پیش گام است، بقیه کشورها عجله چندانی در این امر ندارند. عراق یکی از کشورهای عضو اتحادیه اوپک طبق این قرار داد باید 140 هزار بشکه در روز یعنی معادل سه درصد از تولید نفت خود را کاهش دهد تا تعادل کاهش تولید بین اعضا حفظ شود.  اما طبق آخرین گزارش بلومبرگ عراق کاهش تولید نفت نداشته است.

نفت

این کشور برای سال 2019 یک بودجه 119.9 میلیاردی با فرض صادرات 3.8 میلیون بشکه نفت در روز و قیمت بشکه ای 56 دلار در نظر گرفته است.

از طرفی قیمت نفت اوپک با نوسانات بسیاری در سه ماه آخر سال 2108 مواجه بود. هرچند رشد قیمت‌ها در ماه نخست سال جاری میلادی روندی صعودی داشت، اما هزینه‌های عراق در این سال 23 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته ودرآمدهای غیرنفتی 18 درصد کاهش یافته است و باوجود آنکه قیمت نفت در سال جاری حدود 10 دلار بیشتر شده است، اما کسری بودجه آنها تقریبا دوبرابر شده است.

عراق برای جبران کسری بودجه یا باید قیمت نفت خام و یا صادرات نفت را افزایش دهد. اگر قیمت نفت صادراتی به80 دلار نزدیک شود در این صورت مازاد عرضه مشابه سال 2018 خواهد بود.

صادرات نفت این کشور در 21 روز نخست ژانویه 3.6 میلیون بشکه در روز بود که نسبت به ماه دسامبر و قبل از اجرای توافق اعضای اوپک و غیر اوپک تغییر چندانی نداشت. به نظر می‌رسد عراقی‌ها همانند روس‌ها تمایل کمتری برای کاهش تولید و صادرات نفت خود داشته باشند تا بتوانند کسری بودجه پیش‌بینی شده در سال 2019 را جبران کنند.

از طرفی روسیه نیز متعهد شده بود 278 هزار بشکه در روز از تولید نفت خود طی 6 ماه کم کند، اما روسها تمایل چندانی به کاهش سریع تولید نفت ندارند. در حالی که الکساندر نواک اعلام کرده بود در ماه ژانویه تولید نفت این کشور بین 40 تا 50 هزار دلار کاهش می‌یابد، اما این رقم از 35 هزار بشکه در روز فراتر نرفت.

ظاهرا مسکو و بغداد تا جایی که فشار هم پیمایان نفتی در کاهش تولید جدی نباشد، و ریاض نیز برای افزایش قیمت بیش از مقدار مشخص شده از تولید کم کند، تمایل چندانی برای کاهش تولید نفت ندارند و تا جایی که بتوانند در کاهش تولید تعلل خواهند کرد.