۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

رنج ناتمام بخش صنعت از کمبود تصفیه خانه‌های فاضلاب/ نشست خبری که ناتمام ماند

۱۳ بهمن ۱۳۹۷، ۱۴:۰۹
کد خبر: 333534
رنج ناتمام بخش صنعت از کمبود تصفیه خانه‌های فاضلاب/ نشست خبری که ناتمام ماند

اردکانیان در مورد بحث کمبود آب صنایع و نبود تعداد کافی تصفیه خانه‌های فاضلاب گفت: با وجود 270 تصفیه خانه فاضلاب اما همچنان نیازمند ساخت تاسیسات بیشتری در این زمینه هستیم. همچنین وی ضمن پافشاری ایران به حق‌آبه هیرمند که در معاهده سال 51 به تصویب دو کشور افغانستان و ایران رسیده گفت: همکاری های خوبی با دولت افغانستان داشتیم اما از حق خود در خصوص آب هیرمند نمی‌گذریم. گفتنی است به دلیل عدم تخصیص زمتن مناسب و مدیریت نشست، سوالات بسیاری از خبرنگاران از سوی وزیر بی‌جواب ماند.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ روز جاری نشست خبری وزیر نیرو درحالی برگزار شد که به دلیل عدم مدیریت زمان در پاسخ دادن به سوالات خبرنگاران، بسیاری از سوالات بی جواب ماند. نشستی که انتظار می رفت پس از مدت ها با اصرار اصحاب رسانه برگزار شده بود، به نحوی شایسته تر مدیریت می شد.

 اردکانیان در ابتدا این نشست با تاکید و برشمردن دستاوردهای چهل ساله صنعت آب و برق گفت: ایران نسبت به شاخص جمعیت در حوزه آب و برق پیشتاز است. تامین و عرضه آب سالم و با کیفیت برای بخش‌های مختلف در مقایسه رشد ۲.۲۵ برابری جمعیت در چهل سال گذشته شاهد افزایش ۱۱.۴ برابری تولید برق هستیم. همچنین مجموع روستاهای برخوردار از نعمت برق در پیش از انقلاب تنها ۴۳۰۷ روستا بود که این رقم در حال حاضر به ۵۷ هزار روستا رسیده است.

وزیر نیرو در خصوص مشکلات بخش انرژی های تجدیدپذیر بیان داشت: باتوجه به نوسانات اخیر در بحث نرخ ارز و به چالش کشیده شدن سرمایه گذاری های انجام شده در بخش انرژی های تجدیدپذیر در تلاش هستیم تا با جانشنین کردن سازوکارهای متعارف و تحریم‌ناپذیر سرمایه گذاری در زمینه نیروگاه های تجدیدپذیر به سرعت صورت پذیرد اما این موضوع احتمالا زمان بر باشد.

اردکانیان در ادامه به بحث سدسازی در سال های پس از انقلاب پرداخت و گفت: پیش از انقلاب تنها 19 سد بزرگ داشتیم که این رقم اکنون به 172 سد بزرگ افزاش یافته است که بالغ بر 52 میلیارد متر مکعب آب مصرفی را تامین می کند.

 وی با اشاره به کاربرد عمده سدهای بزرگ در کنترل سیلاب ها گفت: همانطور که در روزهای اخیر شاهد بودیم در استان خوزستان بارش های سیل آسا سبب افزایش آب پشت سد کرخه شد که با تمهیدات از پیش اندشیده شده تا حدی توانستیم از خسارات وارده به کشاورزان و مناطق مسکونی بکاهیم.

رضا اردکانیان

این در حالی است که در روزهای اخیر اخبار متعددی در خصوص ناکارآمدی سیل بندها بخصوص در دشت آزدگان، رفیع، هویزه و خرمشهر منتشر شد که  شواهد حکایت از ناتوانی این تاسیسات در جلوگیری از سرریز شدن مازاد آب کرخه دارد.

اردکانیان همچنین پیرامون مسئله آب های مرزی نیز گفت: باوجود تلاش های گسترده و همکاری های انجام شده در اوایل دهه 80 اما همچنان به دلیل وجود خشکسالی و کمی بارش، کمتر از میزان تعیین شده در معاهده سال 1351 از حق آبه هیرمند دریافت می کنیم. بدین منظور در حال تاسیس مرکز مطالعات آب های مرزی هستیم تا بتوانیم با کمک وزارت امور خارجه مسئله آب هیرمند را به سرانجام برسانیم.

رضا اردکانیان

وزیر نیرو در حوزه تامین آب قابل شرب در بخش روستایی نیز گفت: در حال حاضر بالغ بر 75 درصد جمعیت روستایی کشور از نعمت آب بهداشتی بهره مند است.

وی در خصوص جمع آوری و تصفیه فاضلاب ها به عدد 14 تصفیه خانه در پیش از انقلاب اشاره کرد و گفت:  هم اکنون این رقم به 217 تصفیه خانه فاضلاب شهری افزایش یافته است. اما همچنان در بحث ساخت تصفیه خانه ها برای تامین آب مصرفی صنایع کمبود داریم که البته بسیاری از صنایع اعلام آمادگی کردند برای تامین آب مصرفی شان اقدام به سرمایه گذاری در بحث ساخت تصفیه  خانه ها و پساب های شهری خواهند کرد. گفتنی است بسیاری از صنایعی که در مناطق خشک و کم بارش کشور قرار گرفته اند در معرض نابودی بوده و نبود تصفیه خانه های فاضلاب، بحران آب را در این صنایع عمیقتر کرده است.

اردکانیان در پاسخ به سوال بررسی  تقاضای رئیس جمهور در خصوص انتقال آب مازندران به سمنان گفت: هرگونه اقدام و احداث سد و ساخت لوله های انتقال آب، نیاز به مطالعات و همچنین مصوباتی دارد که بدون این امور انتقال آب امکان پذیر نخواهد بود.

اردکانیان در ادامه نشست خبر از ورود وزیر برق عراق در روزهای آینده به تهران داد و گفت: این وزیر عراقی برای نهایی کردن برنامه سه ساله در جهت اصلاح سیستم برق رسانی، ساخت و  بازسازی شبکه برق عراق و همچنین کاهش تلفات ناشی از حوادث برق به تهران می آید. اردکانیان  ضمن اعلام خبر ورود وزیر برق عراق به کشورمان در روزهای آتی گفت: در این سفر قرار است برنامه سه ساله اصلاح و تجهیز صنعت برق عراق با مشارکت جمهوری اسلامی به امضای طرفین برسد. همچنین مقرر شده است تا برای مشارکت در بازسازی سوریه نیز صادرات برق ایران به سوریه از طریق عراق انجام پذیرد.

وزیر نیرو در ادامه همچنین خبر از صادرات برق ایران به سوریه از طریق عراق را داد و گفت: پس از پایان وضعیت نامناسب در سوریه و استقبال طرف سوری برای شروع بازسازی‌ها در روزهای آینده اخباری را در خصوص آغاز همکاری‌ها برای مشارکت در بازسازی نیروگاه‌های سوریه و همچنین فراهم کردن زیرساخت‌هایی برای انتقال برق به این کشور مذاکراتی انجام شود. برنامه بیست و پنج ساله‌ای برای سوریه جهت صادرات سالانه 800 مگابایت برق داریم.

رضا اردکانیان