۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

عربستان، پرچمدار کاهش تولید اوپک/ قیمت نفت با اعلام کاهش تولید اوپک و کاهش دکل‌های حفاری آمریکا افزایش یافت

۱۳ بهمن ۱۳۹۷، ۱۰:۴۶
کد خبر: 333467
عربستان، پرچمدار کاهش تولید اوپک/ قیمت نفت با اعلام کاهش تولید اوپک و کاهش دکل‌های حفاری آمریکا افزایش یافت

عربستان سعودی با کاهش 450 هزار بشکه در روز، بیشترین میزان کاهش تولید در بین اعضای اوپک را رقم زد. اعلام کاهش تولید نفت اعضای اوپک و تعداد سکوهای فعال نفت و گاز آمریکا قیمت نفت را در روز جمعه افزایش داد.

اقتصادآنلاین-منصوره محمدی؛ طبق جدیدترین گزارش‌های منتشر شده، کاهش تولید نفت اوپک به بیشترین میزان خود در دو سال گذشته رسیده است. اوپک در ماه ژانویه بیش از 930 هزار بشکه در روز کاهش تولید داشته است که کمترین میزان از سال 2017 میلادی بوده است. عربستان سعودی با 450 هزار بشکه در روز کاهش، بیشترین میزان کاهش تولید در بین اعضای اوپک را رقم زد. طبق گزارش بلومبرگ، عربستان سعودی رهبری کاهش تولید اوپک را در دست گرفته است.

عربستان به درخواست آمریکا افزایش تولید نفت را در دستور کار قرار داده بود, به طوری که تولید نفت سعودی‌ها در ماه نوامبر سال گذشته میلادی  با بیش از 11 میلیون بشکه به بالاترین میزان در سال 2018 رسید. مقامات سعودی زمانی که هزینه های بودجه جاری کشور اعلام و مشخص شد ایالات متحده در حمایت مالی پشت آنها را خالی کرده است, چاره ای جز کاهش تولید ندیدند.کاهش نفت اوپک تنها مسکن موجود برای تنظیم بازار نفت و جلوگیری از یکه تازی آمریکایی ها در تعیین قیمتها بود.

تولید 14 عضو اوپک در ژانویه بیش از 930هزار بشکه در روز کاهش داشته است. با توجه به معافیت ایران، لیبی و ونزوئلا در کاهش تولید نفت، 11 عضو دیگر برای رسیدن به سقف کاهش، باید 170 هزار بشکه دیگر از تولید خود کاهش دهند. ظاهرا بیشتر این کاهش تولید را نیز سعودی ها متحمل خواهند شد. وزیر انرژی عربستان در روزهای گذشته اعلام کرده است، در فوریه بازهم تولید را کاهش خواهد داد. عربستان برای تامین بودجه جاری خود به نفت 80 دلاری احتیاج دارد.

اعلام کاهش تولید اعضای اوپک، و همچنین گزارش بیکر هیوز که در آن اعلام کرد، تعداد سکوهای فعال نفت و گاز آمریکا در هفته گذشته کاهش یافته است باعث شد قیمت نفت در روز جمعه افزایش یابد. وست تگزاس اینترمدیت از مرز 55 دلار عبور کرد. نفت خام برنت نیز به رقم بیش از 62 دلار و 75 سنت رسید.

نفت

نفت