۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

تمرکز بارش ده روز نخست بهمن در دو حوضه آبریز/ نواحی شرقی بی‌نصیب از بارندگی/ دریاچه ارومیه سیراب شد

۱۳ بهمن ۱۳۹۷، ۱۰:۲۲
کد خبر: 333457
تمرکز بارش ده روز نخست بهمن در دو حوضه آبریز/ نواحی شرقی بی‌نصیب از بارندگی/ دریاچه ارومیه سیراب شد

بیشترین حجم بارش کشور در ده روز نخست بهمن مربوط به دو حوضه آبریز "خلیج فارس و دریای عمان" و "دریاچه ارومیه" بوده است که رشد بارش کشور را به تنهایی جذب کرده اند. در حوضه آبریز "مرزی شرق" هیچ بارشی ثبت نشده است.

اقتصادآنلاین-منصوره محمدی؛ وضعیت بارش  باران در شش حوضه آبریز اصلی کشور در ده روز نخست بهمن ماه سال جاری، نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است. طبق گزارش دفتر مطالعات پایه منابع آب، کل بارندگی های این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد چشمگیر دو برابری داشته است. به طوری که در ده روز نخست سال جاری 12.8 میلی متر ثبت شده است. این عدد در سال گذشته 6.4 بوده است.

نیمه جنوبی یکه تاز افزایش بارش

حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان با یک رشد چشمگیر 90 درصدی، 27.1 میلی متر بارش در این ده روز ثبت کرده است.

سیراب شدن دریاچه ارومیه

این عدد برای دریاچه ارومیه 42.3 بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش 50 درصدی داشته است. رقم بارندگی حوضه دریاچه ارومیه در سال قبل 21.2 میلی متر بوده است.

کاهش بارندگی در نیمه شمالی

در نیمه شمالی بارندگی نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است. میزان بارش در ده روز اول بهمن سال جاری 21.3 میلی‌متر بوده است که این عدد در سال گذشته 21.8 ثبت شده است. حوضه آبریز دریای خزر، به نسبت دیگر حوضه‌ها، کمترین رشد بارش را نسبت به سایر حوضه‌های آبریز ثبت کرده است.

 این حوضه، حتی در بارش تجمعی سالانه نیز نسبت به سایر حوضه‌ها در سال آبی جاری از بارش‌های کمتری برخوردار بوده است. با وجود افزایش بارندگی کمترین درصد اختلاف بارندگی سال آبی جاری نسبت به سال گذشته مربوط به این حوضه آبریز با 44 درصد رشد است. در حالی که در سایر حوضه‌های آبریز، این درصد اختلاف بسیار بالاتر است.

تمرکز بارش در دو حوزه آبریز، نواحی شرقی بی نصیب از بارندگی

در مجموع در سه حوضه آبریز فلات مرکزی، قره قوم و مرزی شرق بارندگی‌های ده روز نخست بهمن کاهش داشته است و در حوضه مرزی شرق هیچ بارشی ثبت نشده است.

بیشترین حجم بارش کشور در این ده روز مربوط به دو حوضه آبریز بوده است که رشد بارش کشور را به تنهایی  متحمل شده‌اند.

ایران دارای 6 حوضه آبریز اصلی است که هر کدام از زیرحوضه‌های متعددی تشکیل شده اند. این حوضه‌ها شامل "دریای خزر"، "خلیج فارس و دریای عمان"، "دریاچه ارومیه"، "فلات مرکزی"، "مرزی شرق" و "قره قوم" می‌باشد.

انرژی