۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می دهد؛

نفت، فوریه را منفی آغاز کرد/ سنگینی سایه اقتصاد چین بر سر قیمت ها

۱۲ بهمن ۱۳۹۷، ۱۲:۴۹
کد خبر: 333321
نفت، فوریه را منفی آغاز کرد/ سنگینی سایه اقتصاد چین بر سر قیمت ها

نوسانات مثبت متاثر از کاهش تولید عربستان و اوپک با انتشار اخبار ناامیدکننده از سوی اقتصاد چین سبب شد تا قیمت نفت از محدوده سقف ماهانه عقب نشینی کند.

اقتصادآنلاین-مریم علیزاده؛ بازارهای جهانی نفت در حالی اولین روز فوریه را آغاز کردند که قیمت ها نسبت به سقف روز گذشته کاهش چشمگیری را نشان می دهد.

در این بین مهم ترین عامل تاثیرگذار بر عقبگرد قیمت ها، انتشار گزارش های منفی از بخش اقتصادی چین بود. از این رو به رغم اخبار مثبت از کاهش تولید عربستان بیش از سهمیه تعیین شده و همچنین تلاش رهبران دو ابر قدرت اقتصادی دنیا برای خاموش کردن جنگ سرد تجاری ، قیمت نفت در معاملات امروز نتوانست در محدوده قیمت های روز گذشته تثبیت شود.

اخبار منتشر شده از فعالیت های تجاری و اقتصادی چین حاکی از آن است که به دلیل کاهش حجم سفارشات فعالیت بخش کارخانه ای چین در ماه ژانویه بیشترین افت را در طی حدود ۳ سال گذشته به ثبت رسانده است. به عقیده کارشناسان این آمارها نگرانی از عمیقتر شدن افت رشد اقتصادی چین را تشدید کرده است.

از این رو قیمت نفت برنت در معاملات امروز به رقم ۶۰ دلار و ۹۰ سنت در هر بشکه رسید. این در حالی است روز گذشته با رشد 81 سنتی (معادل 1.32 درصد) به رقم 62 دلار و 35 سنت در هر بشکه رسیده بود.

همچنین نفت وست تگزاس نیز که جهش قابل ملاحظه ای را در روز پنجشنبه به ثبت رسانده بود و با افزایش یک دلار و سه سنتی (معادل 1.9 درصد) به رقم 55دلار و 26 سنت در هر بشکه رسیده بود امروز به رقم ۵۳ دلار و ۷۴ سنت در هر بشکه رسید.

از سویی دیگر اما به رغم نگرانی های موجود تجاری در بخش فعالیت های کارخانه ای چین،  کاهش تولید اوپک و متحدانش موجب شده تا قیمت نفت از کف حمایت مستحکم ۶۰ دلار پایین تر نرود. گفتنی است بر اساس گزارش رویترز، اعضای اوپک در ماه ژانویه تولید خود را ۸۹۰ هزار بشکه کاهش داده و به ۳۰.۹۸ میلیون بشکه در روز رسانده اند