۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

قیمت نفت در سقف ماهانه قرار گرفت/ کاهش تولید عربستان روی دور تند

۱۱ بهمن ۱۳۹۷، ۲۰:۲۵
کد خبر: 333214
قیمت نفت در سقف ماهانه قرار گرفت/ کاهش تولید عربستان روی دور تند

قیمت نفت در آخرین روز ژانویه در حالی در سقف مقاومت ماهانه قرار گرفت که وزیر انرژی عربستان اعلام کرد که این کشور به مدت شش ماه نفت را در سطح بسیار پایین‌ تر از سهمیه‌ای که در نشست اخیر اوپک تعیین شده، تولید خواهد کرد.

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ اولین ماه سال میلادی در حالی سپری شد که قیمت نفت نوسانات مثبتی را به ثبت رساند. در این بین یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر معاملات طلای سیاه در ژانویه، کاهش تولید عربستان بیش از میزان تعیین شده بود. از سویی دیگر اما آمارهای منتشر شده از ذخایر آمریکا سبب افزایش فشار بر قیمت نفت شد.

از این رو امروز نفت خام برنت با رشد 81 سنتی (معادل 1.32 درصد) به رقم 62 دلار و 35 سنت در هر بشکه رسید.

البته قیمت نفت وست تگزاس به دلیل انتشار گزارشی مبنی بر کاهش صادرات نفت عربستان به آمریکا، با جهش بیشتری صعود کرد و با افزایش یک دلار و سه سنتی (معادل 1.9 درصد) به رقم 55دلار و 26 سنت در هر بشکه رسید.

در آخرین اخبار وزیر انرژی عربستان با تاکید بر کاهش بیشتر تولید نفت گفت:تولید 10.9 میلیون بشکه در روز را در ماه ژانویه هدف گذاری کرده و در ماه فوریه هم با 100 هزار بشکه در روز کاهش تولید خود را به  10.1 میلیون بشکه خواهد رساند.گفتنی است در توافق اخیر اوپک سقف تولید عربستان 10.33 میلیون بشکه در روز تعیین شده بود.

همچنین وزیر انرژی عربستان پیش بینی کرده تقاضا در پایان سه ماهه اول امسال افزایش یافته  و تاثیر کاهش تولید کشورهای اوپک و غیراوپک تا چند هفته آینده در بازارهای جهانی مشخص خواهد شد. خالد الفالح اعلام کرد که تلاش کشورهای اوپک و غیراوپک برای تقویت قیمت نفت در بازارهای جهانی است و می‌خواهند سطح ذخایر نفت را به پایین‌ترین رقم 5 ساله اخیر برسانند.

از سویی دیگر اما به رغم این تلاش ها، عرضه نفت در بازار همچنان بالاست زیر تولید نفت آمریکا سال گذشته با بیش از دو میلیون بشکه افزایش به رکورد 11.9 میلیون بشکه در روز رسید. آمارها نشان می دهد که ذخایر نفت خام تجاری آمریکا در هفته منتهی به 25 ژانویه با 919 هزار بشکه افزایش به 445.94 میلیون بشکه رسیده است. این رقم 6.6 درصد بالاتر از مدت مشابه سال گذشته است.